”Att slopa det orange kuvertet ger bara 1 kr mer i pension per månad”
DebattEn debatt har brutit ut om kostnaden för Pensionsmyndighetens informationsinsatser. I en debattartikel i Expressen konstaterar Pensionsmyndighetens kommunikationschef Carl-Magnus Löfström att det bara skulle ge en besparing motsvarande 13 kronor per i pension per år, eller drygt 1 krona i månaden, att slopa utskicken av det orange kuvertet.
Diskussionen om kostnaderna för Pensionsmyndighetens information inleddes av den profilerade socialdemokratiske debattören Daniel Suhonen, chef för tankesmedjan Katalys, som i en artikel i Expressen i förra veckan propagerade för att sänka kostnaderna för information och istället lägga pengarna på höjda pensioner.
— Samtidigt som vi inte har råd att betala ut rimliga pensioner har staten råd att låta Pensionsmyndigheten lägga hundratals miljoner på information och kommunikation. I genomsnitt har Pensionsmyndigheten för åren 2016 till 2019 lagt 433 miljoner per år på information och kommunikation. Totalt 1,2 miljarder, skriver Daniel Suhonen bland annat i sin debattartikel.
Daniel Suhonen vänder sig i sin debattartikel bland annat mot utskicken av det orange kuvertet, som han beskriver som ”ökänt” med hänsyn till den osäkra och bristfälliga information som utskicken innehåller.
—Brevets funktion är att visa för medborgaren att deras pension inte kommer räcka till, att vi måste spara tusenlappar privat varje månad för att få ett drägligt liv, vilket leder till rusning till privata försäkringsbolag för dem som har råd. Det är dags att sätta stopp för detta. Låt årets kuvert bli det sista, föreslår Suhonen.
Här hittar du Daniel Suhonens debattartikel.
I en replik i Expressen svarar nu Pensionsmyndighetens kommunikationschef Carl-Magnus Löfström att Daniel Suhonen har missförstått Pensionsmyndighetens årsredovisning. Av kostnaderna för information står det orange kuvertet för endast 30 miljoner kronor per år, vilket motsvarar 13 kronor per pensionär eller 1 krona per månad, skriver Carl-Magnus Löfström.
Den största kostnadsposten när det gäller information utgörs istället av myndighetens kundservice som årligen besvarar cirka 466 000 telefonsamtal, 140 700 e-postmeddelanden och 5 000 frågor via Facebook. Andra kostnadsposter är driften av minPension och av de drygt 100 servicekontoret över hela landet.
— Vi förstår att Daniel Suhonen missförstått den årsredovisning som vi gör varje år. För han vill knappast att Pensionsmyndigheten inte ska ha en hemsida, inte ge möjligheter till att ansöka om pension och att ingen svarar i telefonen när pensionärerna ringer, skriver Carl-Magnus Löfström i sin replik.
Här hittar du repliken i Expressen från Carl-Magnus Löfström.