Bris jourtelefon kan ha öppet på natten med hjälp av Trygg-Hansa
Trygg-Hansa meddelar att man har gått in som medfinansiär för att bidra till att Barnens rätt i samhället — Bris — ska kunna ha sina stödkanaler öppna även på natten.
Bris driver en stödlinje för barn och unga upp till 18 år. Man erbjuder professionellt samtalsstöd via chatt, mejl och telefon.
Medfinansiärer till satsningen som gör att Bris nu kan ha sina stödlinjer öppna dygnet runt är — förutom Trygg-Hansa — Carnegie, Castellum, Circle K, Coop, och Volkswagen.
– Trygg-Hansa försäkrar cirka 750 000 barn och unga. Det är helt naturligt för oss att ta ansvar och arbeta förebyggande för att minska psykisk ohälsa. Genom att bidra till Bris förlängda öppettider kan vi förhoppnings göra tillvaron lättare för de barn och ungdomar som söker stöd, oavsett vad klockan är. Ångest och oro tar som bekant inte paus på natten, säger Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa, i pressinformationen från Trygg-Hansa.
Trygg-Hansa påpekar att trycket på Bris stödkanaler ökar såväl i vardag som vid kris, och läget i dag är att alla barn inte kommer fram under nuvarande öppettider.
Öppettiderna kommer nu att förlängas etappvis och målet är att Bris från 2021 ska erbjuda stöd till barn och unga dygnet runt. Redan i förra veckan utökade Bris öppettiderna i stödkanalerna för barn med ytterligare tre timmar på vardagar. Bris räknar med att det totalt kommer att ta cirka tre år att bygga ut verksamheten innan man kan erbjuda professionellt samtalsstöd för barn och unga vuxna dygnet runt.
– Vi gör en historisk satsning. Det är oerhört glädjande att vi tillsammans med Trygg-Hansa och övriga medfinansiärer nu kan arbeta långsiktigt för att erbjuda stöd under alla dygnets timmar när livet känns svårt. Att stärka skyddet för barn i utsatta situationer är i förlängningen en fråga om social hållbarhet, och om hur vi tillsammans skapar hållbara samhällen, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare för Bris, i sin presskommentar.