Itello ökade omsättningen med 19 procent under förra året
Under förra året ökade Itello omsättningen med 19 procent, och uppnådde en resultatmarginal på cirka 10 procent på EBITA-nivå, berättar bolagets VD Mats Lillienberg för Sak & Liv.
Itello är en ledande leverantör av försäkringssystem för den svenska försäkringsmarknaden.
Bokslutet för 2019 dröjer till senare under våren, men redan nu offentliggörs att omsättningen under förra året ökade med 19 procent. Under år 2018 hade man en omsättning på 260 miljoner kronor. En ökning med 19 procent under 2019 motsvarar med andra ord en omsättning under 2019 på cirka 310 miljoner kronor.
När bolagets nuvarande VD Mats Lillienberg tillträdde i maj 2018 deklarerade han att bolaget hade en potential att växa internationell, i första hand i Norden.
Hur har det gått med de ambitionerna under 2019?
— Vi har i första hand fokuserat vår tillväxt på den norska marknaden. Där gjorde vi förra året ett förvärv av en aktuariekonsultfirma — Eikos — som också fungerar som systemleverantör. De är specialister på den norska försäkrings- och pensionsmarknaden och kommer att bli vår väg in till de norska pensionsbolagen.
Eikos har redan i dag ett antal pensionskassor som kunder.
— Ja, man har 10—11 olika pensionskassor som hanteras i Eikos administrativa system. Vi för en dialog med olika livbolag, men det är givetvis långa beslutsvägar. Vi arbetar målmedvetet och hoppas att kunna få fler kunder under 2021. Vi ser en stor potential med införandet av ”Egen pensjonskonto” för 1,5 miljoner privatanställda tjänstemän. Den nya lagen ger de anställda rätten att välja vilket bolag som ska förvalta deras tjänstepension. Det gäller både för det kapital som ligger i fribrev och nytt sparande. Totalt handlar det om 300 miljarder NOK och 40 miljarder NOK i premier per år.
Ni har också fått in Handelsbanken som ny svensk kund under det senaste året.
— Vi fick in Handelsbanken Liv i höstas som kund, även om vi inte har pratat särskilt mycket hittills om det externt. Handelsbanken har verksamhet i Norge. Sedan tidigare har vi Nordnet som kund både på den svenska och den norska marknaden.
Du nämnde att ni hade en rörelseresultatmarginal på cirka 10 procent förra året. Det är ju ingen dålig marginal på något sätt. Samtidigt har ni historiskt sett legat över den nivån tidigare år.
— Det är riktigt, vi har gjort stora investeringar i både personal och vår produkt under både 2018 och 2019, det kostar initialt. I dag är vi drygt 200 personer, det har varit ett nödvändigt steg att ta med tanke på den expansion vi vill åstadkomma.
Vad kan du säga om hur Itello har hanterat corona-krisen så långt?
— Krisen som sådan är ytterst allvarlig, som jag ser det. I dag vet vi inte hur det kommer att sluta, och vilken effekt de införda begränsningarna får långsiktigt.
— Kortsiktigt för Itellos del rullar projekten på precis som de gjorde tidigare — vi kan jobba med allt vi gör på distans; både våra interna projekt och kontakten med kunderna. Fortfarande har vi en del personer kvar på kontoret, men det stora flertalet arbetar på distans. Vi har en etablerad kontinuitetsplan som vi följer, påverkan på vår förmåga att hjälpa våra kunder har hittills varit begränsad.
— Ser man till börsutvecklingen de senaste veckorna, så har det en enorm betydelse för våra kundföretag. Det är stora pengar som har försvunnit, både när det gäller traditionella placeringsportföljer och när det gäller fondinnehav i fondförsäkringsbolag. Det påverkar definitivt deras intjäningsförmåga. Livbolagen är väldigt drabbade med tanke på börsnedgången.
— Samtidigt kan man konstatera att nedgången understryker för livbolagen hur viktigt det är att ha verkligt effektiva processer, och där har vi en stor roll att spela. Men det är väldigt svårt att överblicka redan nu vad som kommer ut av den nuvarande krisen för oss.
— För samhället i stort ser vi ju att coronasituationen har enorma konsekvenser. Resebolag, flygbolag, eventbolag, caféer, restauranger, butiker — där riskerar det att bli fortsatt stor omfattning på konkurserna, och det riskerar att spilla över på allt. Även konkurser och nedskärningar drabbar livbolagen på sikt. Minskar premieinbetalningarna, minskar det förvaltade kapitalet på sikt. Det kommer säkert nya produkter som ger bättre skydd för oväntade händelser. Men det är alldeles för tidigt än så länge för att våga sätta siffror på hur omfattande effekterna blir, säger Mats Lillienberg till Sak & Liv.