Corona-krisen: Så vill Eiopa att branschen skyddar konsumenterna
Den europeiska försäkrings- och tjänstepensionsmyndigheten Eiopa har publicerat ett yttrande där försäkringsföretag och förmedlare uppmanas att vidta åtgärder för att mildra effekterna av coronapandemin för konsumenterna.
Eioipas uppmaningar till försäkringsbranschens har sammanfattats så här av Finansinspektionen:
- Tillhandahåll tydlig och aktuell information om konsumenters rättigheter!
- Agera med konsumentens bästa intresse i fokus och var utförlig och tydlig i all kommunikation!
- Informera konsumenterna om vilka beredskapsrutiner som finns på plats!
- Fortsätt att tillämpa rutiner för produktöversyn och, om tillämpligt, även produktgodkännande!
- Ta hänsyn till konsumenten och vara flexibel i bedömningar, när det är befogat och praktiskt möjligt.
Eiopa påpekar att bristande hänsyn gentemot konsumenterna som ett resultat av den rådande situationen, kan utgöra en risk för hela försäkringsmarknaden.
Här kan du ta del av Eiopas uppmaning till försäkringsbranschen.