Länsförsäkringars bästa tips för att jobba hemma i corona-tider
Länsförsäkringar har tagit fram en lista med tio tips för den som arbetar hemma under corona-krisen.
Länsförsäkringar konstaterar att arbete hemifrån har blivit det nya normala på många arbetsplatser under coronakrisen. Det är bra, eftersom det minskar smittspridningen och därmed trycket på vården.
Men det finns också en baksida.
– För många kan hemarbetet vara svårt att balansera med vanliga familjelivet. Situationen kan också skapa oro och psykisk ohälsa, säger Kristina Ström Olsson, hälsostrateg på Länsförsäkringar, i en presskommentar.
– Coronasmittan skapar stress och oro både för egen del och för sina vänner och släktingar. Det i kombination med att arbeta hemifrån kan för många vara en stor vardagsförändring och tära på relationerna. Inte minst för dem som delar hemmet som arbetsplats med sjuka barn eller gymnasie- eller universitetsstuderande ungdomar.
Även den sociala distanseringen kan för en del innebära en stor förändring och riskera att ge psykisk ohälsa, menar Länsförsäkringar.
– Från en tidigare undersökning vi låtit utföra ser vi att de viktigaste faktorerna för att må bra i livet är utöver god hälsa att trivas på jobbet och att vara en del av ett socialt sammanhang. För de som blivit uppsagda eller korttidspermitterade kan stressen vara ännu större, säger Kristina Ström Olsson.
Länsförsäkringars tio bästa tips för corona-hemarbetet
Det här är tio tips från Kristina Ström Olsson och Länsförsäkringar för att hantera situationen med hemarbete:
- Ha någon att tala med – i verkliga livet eller digitalt
- Har du mycket omkring dig hemma, försök att få egen tid
- Skapa en liten vrå där du kan arbeta eller ha dina arbetsrelaterade saker
- Variera hur du utför arbetet – sittandes, ståendes och ibland i kombination med en promenad
- Försök att äta näringsrikt och på bestämda tider, med ungefär fyra timmar emellan
- Försök ta åtminstone en promenad per dag och rör på dig regelbundet
- Ta bort sådant som distraherar
- Testa ”pomodoro-metoden” med tydligt uppdelade arbetsstunder och pauser – det underlättar fokus
- Försök se de glädjeämnen som finns och umgås med kolleger, vänner och släktingar via telefon, Skype, Teams eller andra digitala lösningar. Eller träffas utomhus. Se till att hålla avståndet bara.
- Varva ned innan du ska sova