Länsförsäkringar: Så ändrar corona svenskarnas köpbeteende
Coronakrisen påverkar konsumenternas liv och köpbeteenden. Enligt en ny undersökning från Länsförsäkringar, som presenterades på tisdagsmorgonen, svarar hälften av de tillfrågade att de på olika sätt kommer att göra förändringar i sina köp- och sparbeteenden.
Av undersökningen framgår exempelvis att 29 procent planerar att dra ned på utgifter för sådant som kläder och inredning. Ungefär lika stor andel, 28 procent, kommer att semestra hemma istället för utomlands. Cirka 11 procent svarar att man har investerat i fonder eller aktier under krisen.
– Det är glädjande att så många ändå ställer om och anpassar sin privatekonomi och att strategierna verkar skilja sig åt. Det tyder på att man har gjort en avvägning av vad som passar bäst för sin egen individuella situation. Och en hel del passar också på att spara. Fler än dubbelt så många män som kvinnor har exempelvis köpt fonder och aktier under krisen, säger Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar, i en kommentar till undersökningen.
Här hittar du mer information om undersökningen.