Dina Försäkringar har de nöjdaste kunderna inom djurförsäkring
Dina Försäkringar toppar listan över kundnöjdhet när det gäller sällskapsdjurförsäkring för privatkunder. Det framgår av den senaste undersökningen från Svenskt Kvalitetsindex.
Corona-krisen är av allt att döma en bidragande orsak till att sällskapsdjur i hemmet får större betydelse.
Enligt undersökningen från SKI har intresset ökat under den senaste tid både för att skaffa hund eller katt och för att teckna hund- och kattförsäkringar. Med anledning av detta har SKI kompletterat sina kundnöjdhetsundersökningar inom försäkring med att även undersöka försäkringar för hund och katt. Datainsamlingen genomfördes under oktober med 1 701 intervjuer gjordes.
En generell slutsats är att hund- och kattägare är nöjda med sina försäkringar jämfört med situationen på försäkringsbranschen i stort, med ett kundnöjdhetsindex på 74,0. Kattägare är överlag något mer nöjda än hundägare.
– 74,0 är ett riktigt bra branschindex, säger Johan Parmler, VD för Svenskt Kvalitetsindex, i en kommentar.
Allra bäst kundbetyg får Dina Försäkringar med ett index på 79,0. Dina Försäkringar får högst betyg både bland hundägare och kattägare och de områden som man utmärker sig särskilt inom är prisvärdhet, produktkvalitet och kundnöjdhet. Folksam kommer på andra plats i undersökningen och Svedea på tredje plats. Marknadsledande Agria ligger däremot under genomsnittet när det gäller kundnöjdhet.
— Det handlar om att aktörerna inom detta segment överlag har en god image, ger en bra service och har effektiv skadehantering. Toppnoteringar med index över 78 är ovanliga, dessa aktörer har verkligen lyckats skapa en stark och nära kundrelation. För många kunder handlar det i just detta segment om möjligheten att ta hand om och skydda en familjemedlem. Försäkringsbolaget blir ju då extra viktigt, både rationellt och emotionellt. Känslan av att man känner sig värdesatt som kund får större genomslag jämfört med hur det är med övriga försäkringsbranschen, säger Johan Parmler.
Johan Parmler konstaterar att den digitala utvecklingen innebär att kunder ställer nya krav på sina försäkringsbolag:
– När appar från olika tjänster och branscher trängs i samma smartphone blir jämförelsen av funktionalitet mera gränslös. Snabb och smidig skadehantering är helt centralt för att få nöjda och lojala kunder. Här finns ett välutvecklat samarbete med djursjukvården som får bra kundfeedback, men kundkraven skärps nu i takt med ökad digitalisering.
En utmaning för försäkringsbolagen är att hålla den passiva kunden nöjd, den som inte drabbas av skador. Om branschen kan skapa ett större upplevt mervärde hos de cirka 70 procent av kunderna som inte behöver utnyttja sin försäkring kan kundnöjdheten i branschen stärkas ännu mer, konstaterar SKI.
Anita M Larsson är produktansvarig Djur på Dina Försäkring AB. Hon säger så här i sin kommentar till toppnoteringen i SKI:s undersökning:
– Vi är så glada, stolta och tacksamma över att kunderna rankar oss så högt i Svenskt Kvalitetsindex mätning av hur nöjda kunder är med sitt djurförsäkringsbolag. Djurförsäkring är en hårt konkurrensutsatt marknad med flera specialiserade bolag och att vi då lyckas bäst med att leverera det kunderna efterfrågar känns fantastiskt.
– Vi har lagt mycket energi på att ha prisvärda och bra produkter och att nu få kundernas kvitto på att vi är på rätt väg känns fantastiskt kul! För oss är det också viktigt att du som kund känner att den du pratar med förstår din situation och är kunnig. Eftersom de flesta som jobbar med djurförsäkring hos oss själva har en aktiv vardag med djur så möts du alltid av någon som lätt kan sätta sig in i och förstå din situation.
Under förra veckan offentliggjordes att Dina ligger i topp när det gäller kundnöjdhet inom privat skadeförsäkring och på andra plats när det gäller privat fordonsförsäkring.