ARN: Folksam bör sänka ersättning med 50% till kund som har ljugit
Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar Folksam att betala ut halverad skadeersättning till en kund som i samband med en skada på en personbil påstod att bilen stulits vid ett rån.
Bakgrunden till ärendet är att en försäkringstagare i Folksam en mörk novemberkväll förra året krockade med ett vägräcke i ett villaområde norr om Stockholm.
Men istället för att säga sanningen om olyckan till polisen och till försäkringsbolaget hävdade han att han utsatts för ett rån på sin bil i samband med att han rastade sin hund. Till saken hör att självrisken vid stöld är lägre än vid trafikolyckor.
En DNA-undersökning av bilens krockkudde visade dock att det utan tvivel var försäkringstagaren som suttit på förarplatsen när bilen kolliderade med räcket.
Överbevisad erkände försäkringstagaren att det inte alls rörde sig om ett rån utan om en singelolycka där han smitit från olycksplatsen.
Folksam ville, mot bakgrund av att försäkringstagaren lämnat felaktig information om olyckan, inte betala ut någon skadeersättning alls.
Försäkringstagaren vände sig då till Allmänna reklamationsnämnden.
Nämnden ger nu försäkringstagaren rätt — i alla fall till hälften.
Nämnden konstaterar i sitt beslut att det är korrekt att minska skadeersättningen på grund av att försäkringstagaren lämnat felaktiga uppgifter. Med hänvisning till uttalanden från Högsta domstolen menar nämnden att det är rimligt med en nedsättning till hälften av ersättningen, inte en nedsättning med 100 procent som Folksam förordade.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av ARN:s beslut.