Trygg-Hansa erbjuder yrkestrafiken att rapportera skador via mobilen
Trygg-Hansa meddelar att bolagets yrkestrafikkunder nu får tillgång till den skräddarsydda appen ”Skadestop+” som gör det möjligt att kunna rapportera skador direkt på olycksplatsen via mobilen.
Erbjudandet sker genom ett samarbete mellan Trygg-Hansa och techföretaget Cloudplanning BPL AB. Sundsvallsbaserade Cloudplanning erbjuder digitala tjänster för transportbranschen och är en del av Mainport AB.
Enligt Trygg-Hansa gör den molnbaserade skadehanteringen det möjligt för transportbolagen att samla in och analysera skadestatistik — vilket på sikt kan bidra till färre olyckor, sänkta bränslekostnader och mindre administration. Trygg-Hansa framhåller att användningen av Skadestop+ också betyder att skadeersättningen kan betalas ut snabbare.
— Vi är väldigt glada över att som enda försäkringsbolag erbjuda yrkestrafikanter Skadestop+. Testpiloter med utvalda transportföretag visar att skadesystemet bidrar till både kortare avbrott i samband med skadetillfället och färre fordonsskador, något som ökar tryggheten och ger våra kunder bättre möjligheter att förebygga skador, säger Thomas Smedäng, yrkestrafikspecialist. på Trygg-Hansa.
Till en början kommer appen att vara tillgänglig för större åkerier och bussbolag som är försäkrade i Trygg-Hansa. Avtalet mellan Trygg-Hansa och Cloudplanning har tecknats på ett år med möjlighet till förlängning.
Cloudplannings affärschef Johan Sundberg säger så här i sin kommentar:
— Att Trygg-Hansa väljer oss, ett förhållandevis nystartat norrländskt Saas-bolag som leverantör är givetvis väldigt roligt men också en tydlig signal om att vi tänkt rätt när vi kraftsamlat på att digitalisera transportbranschen.