Vad du bör känna till om finanslagstiftning i Sverige
Att handskas med finansiell lagstiftning är något som kräver kunskap och tålamod, men även allra högsta noggrannhet. Den finansiella lagstiftningen kan vara ganska klurig att förstå, men det är viktigt att du sätter dig in i de lagar och regler som finns om du vill undvika tråkiga överraskningar. Samma sak gäller självklart för de företag och organisationer som erbjuder tjänsterna.
Lagstiftningen är ganska bred i Sverige, därmed tänker vi fokusera på lån och banktjänster i den här artikeln.
Känn till dina rättigheter
Det viktigaste av allt är att du känner till dina rättigheter. Detta gäller självklart för alla aspekter i livet, men är något som i många fall kan vara väldigt viktigt att känna till när det gäller den finansiella världen.
Du har massvis med rättigheter, oavsett om det gäller lån, banköverföringar eller köp online. Det finns många olika typer av lån på marknaden, t.ex. SMS lån, bostadslån, företagslån eller blancolån. Reglerna skiljer sig en aning beroende på vilken typ av lån det handlar om, och du bör alltid läsa igenom de regler och villkor som företaget erbjuder.
Konsumentkreditlagen reglerar vad företagen får erbjuda i form av lån och krediter, och skapar en lägstanivå för konsumenternas skydd. Det bästa av allt är om du kan få ett ännu starkare skydd än detta genom de villkor som långivaren erbjuder.
Samma sak gäller även när du köper produkter eller andra typer av tjänster. Som kund har du konsumentköplagen i ryggen, vilket är en stark trygghet när du gör köp av onlinebaserade eller fysiska företag.
Med tanke på att regelverken uppdateras på regelbunden basis kan det vara en bra idé att du åtminstone en gång per år håller dig uppdaterad med de nya ändringarna, för att på så sätt minimera risken för misstag.
Varför banken måste ställa massvis med frågor
Det kan kännas jobbigt att banken måste ställa vad som kan uppfattas som en oändlig rad olika frågor när du sätter in en större summa pengar, eller när du är intresserad av att ta ett lån. Men frågorna har självklart ett syfte, och ett viktigt sådant. Det är bland annat penningtvättslagen som gör att banken måste ha en väldigt god kännedom om dig som kund, men även för att kunna skydda både sig själva och dig på bästa sätt.
Därmed måste de ställa en massvis med frågor för att klura ut varför du vill vara kund hos dem, men även syftet bakom de transaktioner du vill utföra. Frågorna ställs ofta i samband med att du först blir kund hos banken, men det kan även tillkomma frågor under tidens gång, inte minst om din aktivitet ökar eller förändras hos banken.
Varför penningtvättslagen existerar
Penningtvätt och finansiering av terrorism är tyvärr ett faktum i många delar av världen, och har varit det under en väldigt lång tid. Bankerna har dock blivit betydligt bättre på att stoppa detta, inte minst tack vare de striktare lagar som har införts under modern tid.
Penningtvättslagens syfte är att hjälpa till att förhindra att kriminella kan tvätta sina pengar. Tack vare detta har bankerna en skyldighet att göra allt i sin makt för att förhindra detta, vilket är varför frågorna ställs.
Banken har en skyldighet att säkerställa att frågorna ställs, men även att svaret uppfyller kraven
Banker och liknande finansiella organisationer har inte bara skyldighet att ställa frågorna, de måste även se till att svaren är tillfredsställande enligt den lagstiftning som existerar. Därmed måste de kontrollera att svaren är legitima och att de inte strider mot de villkor och regler som existerar enligt lagstiftningen.
Därmed kan frågorna ibland kännas ganska påträngande och personliga, men det är viktigt att känna till att de faktiskt måste ställa frågorna, och att det inte är något personligt riktat mot dig.
Banken har rätt att neka dig om du inte kan bidra med tillfredsställande svar
Om banken anser att svaren på frågorna inte är tillfredsställande har de rättighet och skyldighet att neka dig tjänster. Om du t.ex. inte kan uppvisa en korrekt ID-handling kommer de att neka dig tjänster, vilket även gäller om du inte kan förklara var dina pengar kommer ifrån.
Ifall de inte följer dessa regelverk kommer de att bli bestraffade, ofta ganska rejält, något vi går igenom mer om nedan.
Vilka konsekvenser företag kan få om de bryter lagstiftningen
Om företagen inte följer de regelverk som finns riskerar de att råka ganska illa ut. Det kan få varningar om att de gör fel, men det kan även bli betydligt värre än så. Nedan är några av de konsekvenser som banker och kreditgivare kan ställas inför om de bryter mot lagstiftningen:
Reprimander
Det första steget är att de helt enkelt får en tillsägelse om att de har gjort fel. För att denna konsekvens ska kunna delas ut krävs det dock att överträdelsen är av mindre art. I de flesta fall sträcker sig konsekvenserna till någon av nedanstående steg, inte minst om överträdelsen har skett över en längre tid, eller att det är allvarligt av andra anledningar.
Böter
Det är ganska vanligt att banker eller kreditgivare får böter. Anledningen till detta kan variera, men ofta har det att göra med att de bryter mot den nuvarande lagstiftningen på ett eller annat sätt. Ibland är det en medveten överträdelse, men i många fall är det en gråzon eller ett omedvetet misstag som leder till bötern.
Faktum är att lagarna kan vara ganska luddiga, inte minst de som är utdaterade och svåra att applicera på moderna system och metoder.
Indragen licens
Om överträdelsen är grov eller att den har varit avsiktlig under en längre tid är det möjligt att företagen får sina tillstånd och licenser indragna. Det betyder att de inte får vara verksamma på den svenska marknaden.
Fängelse för nyckelpersoner
Överträdelser mot de finansiella regelverken kan även leda till fängelse för personer inom företaget. Här är det ofta de högst uppsatta cheferna som ligger i riskzonen, t.ex. VD, finanschef eller liknande. Det här händer lyckligtvis ganska sällan, vilket även är ett bevis på att de flesta företag sköter sig ganska bra när det gäller lån, banktjänster och annat.