Capgemini: Åtta av tio vill få råd om hälsa från sitt försäkringsbolag
78 procent — nästan åtta av tio — önskar få löpande råd och guidning om hälsofrågor från sitt försäkringsbolag, enligt en ny rapport från Capgemini.
Rapporten tar bland annat upp en trend där många efterfrågar en sammanställning av hälsodata som samlas in genom olika slags digitala sensorer. Tanken är att folk utifrån sina digitala spår kan få information och skräddarsydda tips och råd kring hur de kan hålla sig friska och i form.Denna typ av tjänst kallas för ”välmående-som-tjänst”.
Kanske något överraskande visar rapporten att den aktör som folk skulle känna störst förtroende för när det gäller att hantera denna typ av information är just försäkringbolagen.
Med andra ord finns en hög tillit till försäkringsbolagens förmåga att ge råd när det gäller hälsorelaterade ämnen.
— Vi ser här en öppning för en ny typ av erbjudanden för försäkringsbolag som är vakna och redo att utveckla nya erbjudanden som matchar de livsstilsförändringar vi kan se inom välmående, säger Stefan Grimfors, försäkringsexpert på Capgemini, i en kommentar.
Enligt Capgemini kan ”välmående-som-tjänst” innebära fördelar för konsumenterna. Exempelvis kan det innebära att det blir möjligt att påverka sin försäkringspremie genom att vara aktiv och ta ett eget ansvar för att förebygga hälsoproblem.
— Denna typ av erbjudanden kräver att tekniska lösningar kopplas ihop. Det handlar om att använda många olika datakällor för att kunna förstå kundens behov och beteende och koppla det till en värdeadderande tjänst, säger Stefan Grimfors.
Capgemini påpekar att ett stort genomslag för tjänster som förbättrar välmåendet skulle få positiva effekter inte bara för individen och familjen, utan för samhället som helhet bland annat genom att sänka de långsiktiga kostnaderna för sjukvården i hela samhället.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av rapporten.