Maveras senaste produktrelease med AI-baserad funktionalitet
Det svenska insurtechföretaget Mavera lanserade på tisdagen en ny uppdaterad release av sitt system för hantering av personskadeärenden. Enligt Mavera är det bolagets största och mest efterfrågade produktrelease någonsin, och innebär bland annat att skadehanterare och medicinska rådgivare kan läsa in sig på ett ärende tre gånger snabbare än tidigare.
Produktlanseringen Mavera DSS Premium Edition omfattar AI-algoritmer som bland annat tolkar skadedata.
— Vi har för ganska länge sen insett att AI helt kommer att omdefiniera hur vi tänker kring skadehantering. Med lanseringen av Premium Edition kan Mavera hjälpa försäkringsbolag att ta ett viktigt steg mot skadehanteringens framtid, säger Maveras VD Roine Gabrielsson i en kommentar.
Enligt Mavera lägger den nya produkten grunden för tre funktioner som helt ändrar spelplanen:
• Augmented case view. Funktionen ger en strukturerad vy över varje skadeärende, där AI strukturerar och kategoriserar tidigare ostrukturerad information, med en tidslinje över händelser som extraheras från medicinska dokument. Enligt Mavera innebär detta att skadehanterare och medicinska rådgivare kan läsa in sig på ett ärende tre gånger snabbare samtidigt som risken för fel minskar avsevärt.
• Desktop assessment support. Enligt Mavera kan det nya systemet ge ett mer exakt och korrekt underlag för tjänstemannabedömningar samtidigt som bedömningstiden förkortas med cirka 30 procent.
• Data collection & business insights. Mavera lyfter fram att den nya releasens förbättrade dashboard ger bättre kundinsikter och förbättrad kontroll.
Johan Larsson är Chief Product Officer vid Mavera. Han säger så här i sin kommentar:
— Med den här releasen förändrar vi helt hur personskador hanteras. Med de nya funktionerna i Mavera DSS Premium Edition förenklar vi skadeprocessen, vilket ger skadehanterarna möjlighet att fokusera på värdeskapande aktiviteter i stället för administration. Vilket också ger plats för en mer säker och effektiv process.