Forena: Så påverkas den svenska försäkringsbranschen av AI
Förändringar som AI och automation för med sig har hittills möjliggjort framväxten av nya digitala affärsmodeller och tekniska lösningar inom försäkring, som kan underlätta genom att tråkiga och repetitiva moment automatiseras och skapar utrymme för mer stimulerande och värdeskapande arbetsuppgifter, enligt en ny rapport från Forena. Strukturomvandlingen i kölvattnet på förändringarna med AI och automatisering luckrar upp dagens branscher. Samtidigt visar rapporten att det finns en stor kompetensbrist när det gäller AI vilket kan vara ett hinder för produktivt och etiskt nyttjande av AI, menar Forena.
Forena har nu släppt sin undersökning om strukturomvandlingen inom försäkringsbranschen med fokus på AI och automation.
Utgångspunkten för undersökningen är att pågår en strukturomvandling inom försäkringsbranschen, bland annat i och med att artificiell intelligens och automation öppnar upp för nya typer av kundcentrerade och värdeskapande digitala försäkringserbjudanden och affärer.
Samtidigt visar undersökningen att många i branschen känner oro inför utvecklingen — dels för konsumenters och de anställdas integritet, dels för de anställdas möjlighet till kompetensutveckling.
Rapporten ”Strukturomvandlingen i försäkringsbranschen med fokus på AI och automation – status och framåtblick” har tagits fram av den oberoende aktören Policy Impact på uppdrag av Forena under perioden december—maj. I rapporten belyses hur den svenska försäkringsbranschen påverkas av Artificiell Intelligens och automation utifrån olika perspektiv. Bland annat har 24 djupintervjuer genomförts med branschaktörer. Företagsspecifika skrivningar har validerats innan publicering. Forena har även genomfört en egen undersökning bland förbundets 800 förtroendevalda. Svarsfrekvensen på enkäten var 30 procent.
Enligt rapporten har förändringarna hittills huvudsakligen skett inom sakförsäkring. Användningen av automation och AI ligger i dag inte lika långt framme inom liv- och pensionsförsäkring.
— Forena tror att AI och automation inom försäkring är mycket lovande och har potential att revolutionera hur försäkringsbolagen arbetar och erbjuder sina tjänster — förutsatt att vi klarar av att hantera riskerna, säger förbundsordförande Anders Johansson i en kommentar.
Undersökningen visar att åtta av tio förtroendevalda i Forena menar att AI och automation kommer ha stor eller mycket stor påverkan på försäkringsbranschen de kommande fem åren. Hittills är det primärt avancerade automationslösningar som har bidragit till att effektivisera arbetsmoment bland anställda, så att rådgivare har kunnat lägga mer tid på kvalificerade arbetsuppgifter — med ökad arbetsglädje som följd.
Men bristen på kunskap tycks vara stor. Nästan nio av tio av Forenas förtroendevalda anger att AI och automation kommer att påverka behovet av ny kunskap bland anställda. Där finns med andra ord ett kompetensglapp. Det kommer dels att finnas ett behov av ny kompetens inom programmering, design och datasäkerhet, dels att när det gäller utveckling av den befintliga kompetensen inom skadereglering och försäljning.
Vid sidan av alla möjligheter med AI och automation, går det också att notera orosmoln. Hälften av Forenas förtroendevalda känner farhågor för kundernas integritet när volymer av data ökar och mer information delas mellan företag och tredjepartsaktörer. Lika stor andel känner oro för anställdas integritet och hanteringen av deras data till följd av mer övervakning i det dagliga arbetet.
— Vi är många aktörer som behöver kroka arm för att främja ansvarsfull användning av AI så att alla anställda kan känna trygghet på sina jobb. Men också för att branschens samhällsnyttiga funktion ska upprätthålls genom att erbjuda trygghet till individer, företag och institutioner under lång tid framöver. Redan nu kan Forena se att branschen behöver komma överens om vad dataetik är i denna nya kontext. Ny teknik, både i utveckling och implementering, behöver säkerställa balans mellan teknikens framsteg och kunders och anställdas omsorg och integritet, säger Anders Johansson.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av rapporten Strukturomvandlingen i försäkringsbranschen med fokus på AI och automation – status och framåtblick.