Folksam: AI säger att vi är Sveriges mest ikoniska försäkringsbolag
Folksam är Sveriges mest ikoniska försäkringsbolag — åtminstone enligt det svar som Folksam fick när man frågade AI-tjänsten ChatGPT.
Den senaste tiden har en affischduell i Brasilien väckt uppmärksamhet, där hamburgerkedjor har undersökt via AI vilken snabbmatskedja som är mest ikonisk och vilken burgare som är störst.
Inspirerade av detta har man på Folksam valt att fråga AI-tjänsten ChatGPT vilket försäkringsbolag i Sverige som är mest ikoniskt.
Folksam vill nu uppmärksamma att ChatGPT gav till svar att DFolksam var mest ikoniskt, och har nu bland annat affischerat om detta i utomhusreklam.
— Vi vill vara med i utmaningen och flirta med den pågående ikon-duellen i Brasilien. Men ta det till försäkringsbranschen i Sverige, säger Lina Gooch chef för kreativa hubben på Folksam som ligger bakom idén.