Ny FI-kartläggning: Därför är Open Finance positivt för konsumenterna
En bredare reglering av hur kundinformation kan delas med tredjepartsleverantörer kan göra det enklare för konsumenter att jämföra finansiella produkter, exempelvis tjänstepension och bolån. Det menar Finansinspektionen i en kartläggning, inför att EU-kommissionen inom kort väntas presentera sina tankar om Open Finance.
EU-kommissionen är på väg att ta fram ett förslag på reglering av hur datadelning ska kunna användas bredare inom finanssektorn. EU-förslaget förväntas presenteras inom kort.
Som en förberedelse inför den kommande regleringen har FI — på regeringens uppdrag — genomfört en kartläggning av hur Open Finance-tjänster används i dag i Sverige, och försökt identifiera och analysera risker och möjligheter kopplade till detta.
FI konstaterar i kartläggningen att digitaliseringen innebär möjligheter — och även vissa risker — på finansmarknaden.
Open Finance — öppna finansiella tjänster — går ut på att dela och återanvända kundinformation, både genom reglerade som oreglerade metoder. När det gäller reglerade metoder pekar FI att en vanlig användning i Sverige är betalningsinitieringar till och från spelbolag, en bransch som enligt FI har hög risk för penningtvätt och finansiering av terrorism.
De oreglerade metoderna för öppna finansiella tjänster används enligt FI främst för att konkurrensutsätta aktörer och öka försäljningen, exempelvis inför byten av leverantörer av tjänstepension, försäkringar eller bolån.
— I vår kartläggning kan vi konstatera att en bredare reglering är önskvärt eftersom det skulle medföra att de rättsliga oklarheterna som idag råder skulle minska. Vi ser också att en bredare reglering skulle kunna vara positivt för konsumenter om det leder till ökad datadelning som gör det möjligt för konsumenter att på ett enklare sätt jämföra finansiella produkter, heter det i en kommentar från Finansinspektionen.
Samtidigt menar FI att det också finns risker med ökad datadelning, exempelvis att konsumenten vid datadelningstillfället inte alltid förstår vilken information som delas eller med vilka parter, vilket kan innebära en ökad integritetsrisk och att konsumenten kartläggs utan att vara införstådd med det.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av rapporten.