Eiopa genomför satsning på ”Mystery Shopping” av försäkringar
Den europeiska tillsynsmyndigheten Eiopa meddelar att man planerar att genomföra en undersökning genom ”mystery shopping” av försäkringar i åtta länder i Europa.
Det är första gången som Eiopa genomför en samordnad mystery shopping-undersökning när det gäller försäljning av försäkringar.
Resultaten av undersökningen är tänkta att finnas tillgängliga under första halvåret nästa år.
”Mystery shopping” beskrivs av Eiopa som en teknik som innebär att utbildade ”mystery shoppers” agerar som potentiella kunder, för att kunna bedöma hur företaget agerar ien försäljningssituation. Mystery shopping kan genomföras antingen i form av fysiska besök hos försäkringsdistributörer eller via digitala kanaler eller telefonsamtal.
— ”Mystery shoppers” agerar som vilken potentiell kund som helst, till exempel när det gäller att be om information om produkten, begära råd och förklara sin situation. Samtidigt samlar de in detaljerad information om hur leverantörer eller distributörer säljer produkterna och tillhandahåller tjänster till konsumenter, för att kunna rapportera tillbaka jämförbara och statistiskt relevanta observationer om konsumenternas resultat på ett strukturerat, detaljerat och systematiskt sätt, skriver Eiopa i sin beskrivning av satsningen.
Det framgår inte av informationen från Eiopa i vilka åtta länder i Europa som undersökningen ska genomföras.