Solid minskade premieintäkten — men förbättrade sitt resultat

• Räddad av stigande räntor. Tack vare stigande ränteintäkter från obligationsportföljen kunde Solid under kvartalet uppvisa en ökning både av förrsäkringsrörelseresultatet och bolagets totala resultat efter skatt. Undantaget kapitalförvaltningen minskade det försäkringstekniska resultatet med 8 procent.
Solids premieintäkt minskade under andra kvartalet, och combined ratio försämrades från 86,9 procent till 87,7 procent. Men tack vare en förbättring av finansrörelsen — på grund av de stigande räntorna — kunde Solid uppvisa en förbättring både av försäkringrörelseresultatet och bolagets totala resultat efter skatt.
På fredagen lade Solid Försäkring fram sin rapport för andra kvartalet.
Av rapporten framgår att intäkterna minskat under kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år. Andra kvartalet i år var premieintäkten 270 miljoner kronor, jämfört med 274 miljoner kronor motsvarande period 2022. Fallet för tecknad bruttopremie var ännu större. Volymen uppgick till 272 miljoner kronor jämfört med 292 miljoner kronor motsvarande period 2022, en nedgång med 7 procent.
Nedgången skedde inom segmenten Produkt och Assistans där försäljningen minskade med 14 procent respektive 12 procent jämfört med föregående år.Enligt Solid är volymminskningen ett resultat av en svagare försäljning av sällanköpsvaror och en nedgång av försäkringarna kopplade till resor. Det senare beror främst på att Solids största partner — till skillnad från förra året — inte erbjuder reseförsäkringslösningar på samtliga företagets plattformar.
Även bolagets combined ratio försämrades. Combined ratio under andra kvartalet var 87,7 procent, jämfört med 86,9 procent andra kvartalet 2022.
Samtidigt förbättrades försäkringsrörelseresultatet, till 41 miljoner kronor, jämfört med 39 miljoner kronor andra kvartalet 2022, genom förbättrad kapitalavkastning hänförlig till försäkringsrörelsen på grund av stigande räntenivåer. Och tack vare den förbättrade avkastningen i finansrörelsen ökade också bolagets resultat efter skatt till 39 miljoner kronor jämfört med 14 miljoner kronor andra kvartalet 2022.
Under perioden inledde Solid samarbeten med låneförmedlaren Bliq, som erbjuder Solids betalningsskyddsförsäkring till sina privatlånskunder, och med husbilsåterförsäljaren Stamsaas Fritid i Norge. Partnerskapet med Ferda, en stor återförsäljare av husbilar och husvagnar, lanserades enligt plan under kvartalet.
VD Marcus Tillberg lyfter i sin kommentar i kvartalsrapporten bland annat fram att bolaget har en god solvens:
— Bolaget fortsätter att visa stabilitet och en positiv utveckling av SCR-talet. I andra kvartalet 2023 stärktes SCR-kvoten med 6 procentenheter till 171 procent. Denna ökning drevs främst av starkare kapitalbas från positiv rörelseresultat, trots återköp av egna aktier under perioden. SCR förhållandet ligger kvar bekvämt över målet på minst 150 procent, vilket innebär att vi är ekonomiskt väl rustade i det osäkra marknadsklimat som vi befinner oss i.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av kvartalsrapporten.