Danska Finanstilsynet kritiserar bolagens målgruppsanpassning
Försäkringsbolagen i Danmark brister när det gäller målgruppsanspassning av försäkringsprodukter. Det menar den danska tillsynsmyndigheten Finanstilsynet i en ny rapport.
I rapporten har Finanstilsynet undersökt hur bolagen arbetar med att analysera, definiera och övervaka utvecklingen av olika målgrupper för produkter, inom ramen för den så kallade POG-processen.
Myndigheten kritiserar nu de danska bolagen för hur processerna för produktutveckling fungerar i praktiken, bland annat när det gäller hur man kartlägger olika målgrupper.
— Försäkringsbolagen och pensionsfonderna ska se till att deras produkter passar definierade målgrupper. Processerna för produktutveckling ska inte bara gälla på papperet, de ska också fungera i praktiken.
Rikke-Louise Ørum Petersen är biträdande direktör för det danska Finanstilsynet med ansvar för konsumentområdet. Hon säger så här i en kommentar till rapporten:
— Försäkringsprodukten ska passa kundgruppen. Det är inte lämpligt att marknadsföra samma produkt till alla. För att syftet med POG-reglerna ska uppfyllas måste bolagen vara mycket nära användarna av en produkt. Detta måste ske genom en systematisk insamling av data om kundgruppen och analys av egenskaper och behov.
Finanstilsynet påpekar att kravet på att kartlägga målgrupper, och löpande följa om produkten passar den identifierade målgruppen, gäller även om målgruppen är given i förväg exempelvis genom kollektivavtal eller lagkrav.
— Tillsynen av POG-kraven är en del av Finanstilsynets löpande tillsyn av försäkringsbolag. Vi förväntar oss att företagen ska kunna dokumentera hur de utvecklar produkter och kontinuerligt följa upp om produkten matchar den givna målgruppen. Vi förväntar oss också att företagen tar hand om diskrepanser mellan produkt och målgrupp om företagen upptäcker det, säger Rikke-Louise Ørum Petersen.
Enligt Finanstilsynet är rapporten ett led i tillsynsmyndighetens strategiska fokus när det gäller finansiella produkter för kunder för att säkerställa att företag endast säljer produkter som är transparenta, pålitliga och anpassade till den enskilda kundens ekonomiska förutsättningar. Slutsatserna i rapporten kommer nu att användas av Finanstilsynet i det fortsatta tillsynsarbetet.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av rapporten, som publicerades i juni.