Fondo och Sharpfin lanserar digital helhetslösning för kapitalförvaltare
Nu lanserar Sharpfin och Fondo en ny digital helhetslösning för kapitalförvaltare. Genom integration mellan Sharpfins portföljsystem och Fondos depå- och fondplattform blir hela rådgivningsprocessen, från onboarding till backoffice, fullt digitaliserad och tillgänglig via ett enda gränssnitt.
— Målet är att förenkla det dagliga arbetet och minimera manuella processer så att rådgivare och kapitalförvaltare kan lägga mer tid på affären, säger Markus Alin, VD på Sharpfin.
Fondos fondplattform för provisionsfri fondhandel har fram tills nu endast erbjudits till privatpersoner genom en konsumentapp. Nu möjliggör bolaget även för kapitalförvaltare att använda den egenutvecklade plattformen för handel och förvar av slutkunders depåer genom sitt nya Partner-API.
Genom integrationen med Sharpfins portföljsystem – som redan idag erbjuder ett omfattande stöd för ett flertal kapitalförvaltare – får kapitalförvaltare en rad nya fördelar.
— Vårt gemensamma erbjudande möjliggör för rådgivare att dra full nytta av Sharpfins modeller för beräkning av portföljens tillgångsallokering, risklimiter och avgifter – för att sedan enkelt exekvera order utan att behöva byta gränssnitt. Allt görs enkelt direkt i Sharpfins system medan ordern hanteras och utförs hos Fondo, förklarar Markus Alin.
Lösningen innebär även att kapitalförvaltare får tillgång till realtidsuppdateringar av kunders innehav och omedelbart kan onboarda av nya kunder via digitala fullmakter – det senare är en process som idag ofta är mycket tidskrävande och som orsakar onödig administration.
— Vi hör återkommande från kapitalförvaltare att hantering av fysiska fullmakter skapar ledtider och fördröjningar. I vår lösning har vi därför bland annat fokuserat på att snabba på onboardingprocessen. Genom fullt digitaliserade förvaltarfullmakter får rådgivaren omedelbar tillgång till kontot så fort det är öppnat. Vi har estimerat resan till 3 minuter för att komma igång med rådgivningen – och självklart utan att tumma på regulatoriska krav, säger Olof Cristoferson, VD på Fondo.
Genom Fondos provisionsfria fondhandel har kapitalförvaltare dessutom alla förutsättningar att erbjuda en transparent och framtidsanpassad prissättning mot slutkonsument.
Det gemensamma erbjudandet, som lanseras under hösten, har redan genererat stort intresse.
— Vi har pågående dialoger med såväl våra befintliga som nya kunder kring lösningen. Det finns helt klart ett behov av ökad digitalisering i branschen och vi ser erbjudandet som en game changer för kapitalförvaltare och rådgivare, avslutar Markus Alin.
Läs mer på www.fondo.se/b2b.