Så ska Löfs nya digitala verktyg minska handläggningstiderna

• ”Vi drar nu vårt strå till stacken för att digitalisera en del av försäkringskedjan som historiskt sett inneburit en hel del manuellt pappersarbete”, säger Löfs vice VD Bodil Garneij.
Löf informerar om att man har utvecklat ett nytt digitalt verktyg som är tänkt att underlätta dokumenthanteringen mellan försäkringsbolaget och vården. Verktyget ingår i ett pilotprojekt och testas just nu tillsammans med ett 50-tal olika kliniker.
En del av Löfs arbete är att ta in medicinsk dokumentation från regionens vårdgivare för att kunna fatta ersättningsbeslut.
Det nya verktyget gör det möjligt för regionens vårdgivare att skicka över medicinska handlingar digitalt, i stället för som i dag via post. Löf menar att handläggningstiden nu kan komma att minska med upp till en månad.
— Vi drar nu vårt strå till stacken för att digitalisera en del av försäkringskedjan som historiskt sett inneburit en hel del manuellt pappersarbete. På sikt ser vi flera nyttoeffekter med de tester som just nu pågår. Det handlar dels om att på ett mer effektivt vis än tidigare kunna ta emot och hantera vårdgivarnas medicinska handlingar, men också snabba på hanteringen för våra kunder, säger Löfs vice VD Bodil Garneij i en kommentar.
I dag deltar 47 olika tandvårdskliniker från fyra olika regioner i pilotprojektet.
Enligt Löf finns nu ett ökat intresse från regioner och kliniker att delta i projektet.
— Vår ambition är att kunna expandera testverksamheten med ytterligare kliniker. Det har hittills enbart handlat om olika tandvårdskliniker, men under hösten planerar vi för att kunna involvera även andra typer av vårdinrättningar, säger Bodil Garneij.