KO vill förbjuda telefonförsäljning av krediter till konsumenter
Foto: Konsumentverket
• ”Krediter är komplexa produkter som kan få både allvarliga och långvariga konsekvenser för den enskilde. Det är därför angeläget att konsumenterna i lugn och ro kan överväga sitt behov av kredit, läsa avtalsvillkoren och begrunda vilka konsekvenser krediten för med sig”, säger KO Cecilia Tisell i en kommentar till Konsumentverket remissyttrande.
Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell menar att det finns så stora och allvarliga brister när det gäller telefonförsäljning av krediter till konsumenter att ett förbud bör införas.
Förslaget framförs i ett remissvar på utredningen ”Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning”.
Konsumentverket framför i sitt yttrande kritik mot denna typ av marknadsföring och menar, till skillnad från utredningen, att telefonförsäljningen av krediter skapar så betydande problem på konsumentkreditmarknaden att den bör förbjudas.
KO Cecilia Tisell påpekar i ett inlägg att förbudet mot telefonförsäljning av premiepensionsprodukter, som infördes 2018, innebar att de tidigare problemen vid marknadsföring av premiepensionsprodukter i stort sett upphörde. Detta talar starkt för att ett förbud mot telefonförsäljning av krediter kan vara ett effektivt sätt att minska problemen även på konsumentkreditmarknaden, menar KO.
125
30 november, 2023
Gunnar Loxdal