Folksam och Unizon genomför kampanj för utsatta kvinnor
På måndagsmorgonen meddelade Folksam att man, tillsammans med kvinnojoursorganisationen Unizon, inleder en kampanj för att fler utsatta kvinnor ska få stöd.
Folksam konstaterar att en av tre kvinnor i världen utsätts för fysiskt eller sexuellt våld under sin livstid, och att mäns våld mot kvinnor och flickor sträcker sig över lands-, klass- och åldersgränser.
År 2018 införde Folksam ersättning och stöd i sina hemförsäkringar för kunder som utsätts för våld i hemmet och 2021 förbättrades skyddet genom att bland annat även innefatta ett ekonomiskt stöd för att täcka akuta merkostnader för den som behöver fly sitt hem.
— Vi tror inte att detta löser hela problemet, men kan vi som försäkringsbolag på något sätt hjälpa den som utsätts för våld så känns det viktigt. Detta är stort samhällsproblem och vi kan konstatera att vårt skydd har använts, men i alldeles för liten utsträckning – därför vill vi, tillsammans med Unizon belysa frågan och visa att det finns hjälp att få, säger Jens Wikström, chef för affärsområde Sak på Folksam, i en kommentar.
För att uppmärksamma frågan har Folksam producerat en film som sänds med start på onsdag denna vecka december på utvalda medieplattformar. Målet är att nå ut bredare till utsatta kvinnor om att det finns hjälp att få, inte minst genom samarbetspartnern Unizon som är ett riksförbund för över 150 kvinnojourer, tjejjourer och ungdomsjourer.
— Mäns och killars våld mot kvinnor och flickor är en kriminalitet som pågår dygnet runt, året om och tar tyvärr inte julledigt. Om du eller någon du känner är utsatt finns hjälp att få. Vi kan alla göra skillnad genom att se, våga fråga, finnas där och ställa oss på våldsutsatta kvinnors och flickors sida, säger Olga Persson, förbundsordförande på Unizon, i en kommentar.