Gjensidige: 31 procent har kört elsparkcykel med promille i blodet

• Försäkringspliktigt. Från den 23 december är det obligatoriskt med trafikförsäkring för elsparkcyklar. Däremot finns inga specifika regler om promillegräns för den som kör elsparkcykel.
31 procent av elsparkcyklisterna har använt sin elsparkcykel efter att de druckit alkohol, enligt en ny undersökning från Gjensidige. Undersökningen visar också att nära sex av tio svenskar oroas över att det inte finns någon promillegräns för elsparkcyklar. Undersökningen har utförts av Demoskop på uppdrag av Gjensidige.
Från och med den 23 december är elsparkcyklar och andra lätta elfordon trafikförsäkringspliktiga.
— Det är mycket positivt att man ser över reglerna för elsparkcyklar som har blivit ett mycket populärt transportmedel. Det går snabbt, är bekvämt och är miljövänligt jämfört med att köra bil. Däremot är den här typen av fordon kostsamma och de förekommer frekvent i skadestatistiken. Det är bra och viktigt att elsparkcyklar blir trafikförsäkringspliktiga, så att både den som framför elsparkcykeln och dennes medtrafikanter, kan känna sig trygg med att ha ett skydd om det skulle inträffa en olycka, säger Markus Ljungblad, skadechef vid Gjensidige Försäkring, i en kommentar.
Enligt statistik från Transportstyrelsen ha antalet olyckor förknippade med elsparkcyklar ökat kraftigt de senaste åren.
De nya reglerna innebär bland annat att det blir obligatoriskt med trafikförsäkring för elsparkcykel. Dock kommer det fortfarande att vara lagligt att använda en elsparkcykel om man druckit alkohol, det vill säga samma regler som gäller för vanliga cyklar.
I undersökningen anger 59 procent av svenskarna att de oroas av att det inte finns en promillegräns för elsparkcyklar.
— Jag förstår den oron. Alkohol hör inte alls hemma i trafiken. Även mindre intag av alkohol försämrar reaktionsförmågan och gör att man tenderar att bli mer riskbenägen. Inget av det är lämpligt när man framför ett fordon, alldeles oavsett vilket fordon det är. Det är allvarligt att elsparkcyklar är så pass skadedrabbade, därför är det smart att vara extra försiktig genom att exempelvis att inte vara flera på samma cykel, ha hjälm på sig och att inte ta elsparkcykeln om man är berusad, säger Markus Ljungblad.
Nära en tredjedel, 31 procent, av de som har åkt elsparkcykel uppger i undersökningen att de själva använt elsparkcykelnb efter att ha druckit. Hela 73 procent i undersökningen menade att det är vanligt att folk väljer att åka elsparkcykel efter att ha druckit alkohol.
— Jag hoppas verkligen att den gissningen är grovt överskattad. Men det faktum att olyckorna med elsparkcyklar historiskt sett ofta sker under kvällstid och helger kan vara ett tecken på att det tyvärr är flera som kör elsparkscykel trots att de har druckit alkohol. Vi ställde frågan kring hur många elsparkcyklister som kört efter att de druckit i en liknande undersökning för ett år sedan och då var det ungefär en femtedel som angav att de hade gjort det, vilket redan det var illavarslande. Nu är det inte samma mätinstitut som gjort de här undersökningarna så det finns en felmarginal, men det är en ändå en anmärkningsvärd ökning. Det är farligt om den återhållsamma inställningen till alkohol i trafiken, oavsett vilket färdmedel man framför, luckras upp, säger Markus Ljungblad.