”Även privata aktörer måste få information för att motverka brott”
Svensk Försäkring riktar i ett remissvar skarp kritik mot att Utredningen om förbättrade möjligheter att utbyta information med brottsbekämpande myndigheter har glömt bort att privata aktörer också har ett behov av information.
I en statlig utredning, Ökat informationsflöde till brottsbekämpningen – En ny huvudregel (SOU 2023:69), föreslås en ny huvudregel om att information som behövs för att förebygga och bekämpa brott ska delas med brottsbekämpande myndigheter.
Vidare föreslår utredningen en uppgiftsskyldighet för banker och andra finansiella företag — bland annat vissa försäkringsföretag — som innebär att brottsbekämpande myndigheter får begära in finansiella uppgifter för att förebygga, förhindra eller upptäcka brottslig verksamhet.
Svensk Försäkring skriver i sitt remissvar på utredningen att man vissertligen välkomnar utredarens olika förslag för att öka informationsflödet till de brottsbekämpande myndigheterna, men framhåller att mer behöver göras.
— Tyvärr har utredaren över huvud taget inte beaktat att också privata aktörer har ett behov av uppgifter från myndigheter, regioner och kommuner. Även försäkringsbranschen påverkas på olika sätt av den organiserade brottslighetens framfart, säger Ronja Wildenstam, jurist vid Svensk Försäkring, i en kommentar.
Svensk Försäkring menar att avsaknaden av utredningar om privata aktörers informationsbehov är ytterst olycklig, bland annat eftersom felaktiga försäkringsersättningar används av den organiserade brottsligheten för att finansiera annan brottslighet. Därför, menar Svensk Försäkring, finns ett behov av att det omgående tillsätts en ny utredning för att möjliggöra ett informationsutbyte mellan försäkringsbranschen och berörda offentliga aktörer.
I remissvaret påtalar Svensk Försäkring också att den förslagna uppgiftsskyldigheten för finansiella företag kan komma innebära en betydande administrativ börda för våra medlemsföretag. Det är därför av stor vikt att föreskrifterna kring hur uppgifterna ska lämnas är tydliga och att de är klara i god tid före ikraftträdandet. Det måste också erbjudas ett enkelt och informationssäkert sätt att överlämna informationen elektroniskt.