Icas premieportfölj passerade under förra året 1 miljard kronor
Vid slutet av förra året passerade Ica Försäkrings premieportfölj milstolpen 1 miljard kronor och uppgick vid årsskiftet till 1 045 miljoner kronor, framgår det av information från bolaget om verksamheten 2023.
På onsdagmorgonen presenterade Ica Gruppen sin kvartalsrapport för fjärde kvartalet 2023. Av rapporten framgick också information om Ica Försäkrings verksamhet under det gångna året.
Nu har Ica Försäkring presenterat ytterligare information och kommentarer om verksamheten 2023.
Enligt Ica Försäkring har bolaget under året prioriterat fortsatt tillväxt, kontroll på lönsamhet i en volatil omvärld och långsiktiga investeringar.
Premievolymen ökade med 11 procent, och i slutet av året uppnådde försäkringsportföljen en premie på över 1 miljard kronor. Vid årsskiftet var premieportföljen på 1 045 miljoner kronor vilket är 10,5 procent högre än ett år tidigare.
Resultat före skatt i Ica Försäkring år 2023 var 39,7 miljoner kronor, en minskning med 49 procent jämfört med föregående år. Ica Försäkring förklarar resultatnedgången med kostnader för skadeinflation och stora projekt, och lägre reservupplösningar än föregående år. Under december månad drabbades också företagsaffären av några stora skador, vilket påverkar årets resultat negativt.
Antalet kunder ökade under året med 5 procent och uppgick vid årskiftet till 237 345.
— Vi har haft ett händelserikt år med ett brett fokus på tillväxt och kontroll på lönsamhet för att ge oss själva förutsättningar till fortsatt tillväxt. Inflation och oro i omvärlden har även medfört att vi har agerat för att ha kontroll på vår lönsamhet och skydda våra kunder, säger Ica Försäkrings VD Per Widemar i en kommentar.
Tillväxten under 2023 drevs dels av en ökning av antalet privatkunder, dels av att befintliga kunder till högre utsträckning väljer att ha flera produkter hos Ica Försäkring. Ica Försäkring påpekar att de gemensamma erbjudandena med Ica Banken ger effekt i både ökad försäljning och lojalitet. Under året har samarbetet haft ett extra fokus på kundens behov kopplat till boende, vilket enligt Ica Försäkring har gett en positiv effekt. Samtidigt är hög inflation inom motoraffären utmanande och har krävt agerande på prissidan för att säkerställa långsiktighet i affären och en stabilitet för kunderna.
— Vi har bra framfart i vårt dagliga arbete och vi ser att vår kundnöjdhet hela tiden blir bättre. Det är grunden för vår framgång. 2023 har vi genomfört flera strategiskt viktiga initiativ som lanseringen av djurförsäkring i egen regi och köpet av licens för källkoden till vårt försäkringssystem. Det ger oss en bredare plattform att fortsätta växa ifrån under 2024, säger Per Widemar.