Charlotte Boij: Prissättningsmotorn ett starkt skäl att förvärva evoli
Styrelseordförande Charlotte Boij beskriver prissättningsmotorn som hjärnan för evoli — och ett starkt skäl till att Sensor ville förvärva bolaget — medan teamet bakom evoli kan beskrivas som bolagets hjärta.
Som vi berättat tidigare har Söderberg & Partner-ägda Sensor Försäkring avtalat förvärva det techorienterade förmedlarbolaget evoli AB, som fokuserat på motorförsäkring för försiktiga bilförare.
Evoli startades för fem år sedan av bland andra Patrik Lundholm, med visionen att försäkring går att göra både bättre och mer rättvist.
Sak & Liv har talat med bolagets styrelseordförande Charlotte Boij.
Hon säger i sin kommentar att det för ett insuretech-bolag som evoli var det självklart att skapa en smidig digital process och att evolis signum är priser som gynnar dem som är försiktiga med sin egendom.
— Vi på evoli är glada över dagens affär med Sensor. Vår prissättningsmotor, samt vår smidiga kundvänliga app och hemsida som kunderna älskar, är starka skäl till att Sensor önskade förvärva evoli. Hjärnan i evoli är vår prissättningsmotor som såvitt vi vet är marknadens mest avancerade, säger Charlotte Boij i sin kommentar.
Om prissättningsmotorn är hjärnan beskriver Charlotte Boij teamet bakom evoli som hjärtat — där medarbetarna har stor erfarenhet inom relevanta områden som försäkring, bolagsbyggande, mjukvaruutveckling, kundresa, analys, juridik och affärsutveckling. Försäkringsportföljen uppgår i dag till cirka 80 miljoner kronor, och den har byggts upp i princip helt utan marknadsföring, genom att evoli har funnits närvarande på aggregatorerna.
— Tack vare denna strategi har evoli klarat sig på en bråkdel av det kapital som andra aktörer har tvingats lägga. Här har vår prissättningsförmåga varit avgörande för att hitta den perfekta prisnivån för att generera bra försäljning, med vettig skadeprocent. Något som också imponerar är hur stor andel av kunderna som väljer att teckna försäkring direkt hos oss digitalt, det och en förnyelsegrad på cirka 90 procent visar att kunderna är nöjda, säger Charlotte Boij.