Humle Fonders hållbarhetschef: “Aktiv dialog skapar förutsättningar för hållbart värdeskapande”
Med bakgrund som universitetslektor inom miljövetenskap vid Umeå universitet är David Seekell, hållbarhetsansvarig på Humle Fonder, en stor förespråkare av att strategier för hållbara verksamheter ska vara grundade i gedigen forskning och robusta data. Det stora värdeskapandet vad gäller hållbara investeringar menar han skapas när teori och praktik sammanförs i den aktiva dialog som Humle kontinuerligt för med sina portföljbolag.
“Det finns en stor kraft i det aktiva engagemanget och dialogen när det gäller att driva positiv förändring inifrån. Som investerare i små bolag i Norden har vi mycket större möjlighet att påverka än om vi vore en ägare av amerikanska storbolag. Genom att främja nära relationer och hålla en tät dialog med företagen i våra portföljer kan vi som investerare påverka beslutsprocesser och driva antaganden av hållbara praxis”, säger David Seekell.
I likhet med många andra fondbolag som driver hållbara investeringsstrategier har Humle en rad exkluderingskriterier för bolag som de inte investerar i, det inkluderar bland annat fossila bränslen, vapen, spel och pornografi, men det är i det inkluderande arbetet och påverkansarbetet som det stora värdet skapas, menar David Seekell. Och i detta sammanhang är det av yttersta vikt att bedriva noggrann forskning och presentera övertygande data för att få till förändring, säger hållbarhetschefen.
Gedigen forskning – en grundbult i den effektiva dialogen
“Genom att kunna presentera välgrundade forskningsresultat får vi förändringsbenägna bolag att lyssna på oss och faktiskt anta de förslag vi presenterar. På så vis når vi verklig förändring”, säger David Seekell och fortsätter:
“Men inte alla hållbarhetsfrågor är lika viktiga. Vissa har större påverkan på ett företags finansiella resultat än andra. Därför bör betoningen ligga på att identifiera företag med ett litet antal hållbarhetsfrågor som påverkar deras finanser på flera sätt. Detta tillvägagångssätt, som är understött av empirisk forskning, är mest effektivt för att skapa värde för investerare och främja positiva hållbarhetsresultat,”
Som ett exempel nämner han den dialog som Humle haft med ett stort fastighetsbolag på temat vattenbrist.
“Vattenbrist kanske inte ses allmänt som ett stort problem i Sverige, men det är faktiskt ett reellt problem med vattentillgång i delar av Sverige, särskilt under vissa perioder.”
”Genom att genomföra noggrann forskning och presentera övertygande data kunde vi som investerare övertyga företaget att revidera sin hållbarhetspolicy för att erkänna vattenbrist som en kritisk fråga.Denna proaktiva strategi minskade inte bara riskerna för vattenbrist utan positionerade också företaget som en ledare inom hållbara fastighetspraxis”, säger David Seekell som dock medger att påverkansarbetet inte alltid är lika okomplicerat.
Förtroende och trovärdighet skapar meningsfull förändring
“Att engagera sig med företag i hållbarhetsfrågor är inte utan sina utmaningar. Vissa företag kan vara motståndskraftiga mot förändring, medan andra kan sakna medvetenhet eller förståelse för vissa hållbarhetsfrågors relevans för deras affärsverksamhet. Trots detta erbjuder dessa utmaningar möjligheter för aktiva ägare att utbilda, förespråka och åstadkomma meningsfull förändring.”
Enligt David är nyckeln till att bygga ett effektivt påverkansarbete att bygga förtroende och trovärdighet mot företagsledningen.
“Genom att visa på en genomgripande förståelse för bolagens verksamhetskontext och presentera välgrundade förslag ökar chansen för ett positivt gensvar. Vi drar oss inte för att ta oss an svåra och komplexa frågor, snarare ser vi det som vår uppgift att driva på och skapa förändring mot ett hållbarare samhälle. Vägen dit är inte spikrak, men den aktiva dialogen banar väg för förbättringar som kommer gynna många generationer framåt.”
Läs mer om Humle Fonder hållbarhetsarbete här