Lassie nu nära 100 000 kunder — lanserar i dag i Frankrike
Djurförsäkringsutmanaren Lassie har i dag nära 100 000 kunder på sina befintliga marknader Sverige och Tyskland. Nu meddelar Lassie att man även går in på den franska marknaden.
Lassie beskriver sig som världens första förebyggande försäkring, i och med att bolaget förutom att erbjuda en enkel försäkringsplattform coachar djurägare att ta bättre hand om sina fyrbenta familjemedlemmar genom kurser och råd, i utbyte mot sänkta priser för kunderna.
Volymen av förmedlad premie för Lassie i dag uppe i cirka 300 miljoner kronor. Omsättningen för 2023 uppges vara nära 50 miljoner kronor och resultatet bättre än föregående år då förlusten uppgick till -48 miljoner kronor.
Lassie ser en stor potential på den franska marknaden med utgångspunkt från att Frankrike rankas bland de tre främsta länderna i Europa när det gäller antalet husdjursägare. Över hälften av de franska hushållen har minst en hund eller katt. Samtidigt har endast en liten andel av dessa har i dag en försäkring. Samtidigt ser 68 procent av djurägarna husdsjuren som en fullvärdig familjemedlem.
I höstas genomförde Lassie en nyemission på 23 miljoner euro och fick då in Balderton Capital som ny storägare. Lassie påpekar att den totala finansieringen nu uppgår till 36,5 miljoner euro vilket innebär att lanseringen på djurförsäkring i Frankrike kan ske i stor skala.
— Våra fyrbenta familjemedlemmar är några av de mest värdefulla delarna av våra liv – de ger kärlek, kamratskap och lycka. I gengäld vill vi säkerställa att de har långa, lyckliga och framförallt friskare liv. Detta är vad vi har satt ut för att göra med Lassie och genom att expandera till Frankrike tar vi nu nästa steg för att hjälpa djurägare över Europa, säger Lassies medgrundare och VD Hedda Båverud Olsson i en kommentar.
Bolaget har lanserat en separat hemsida för den franska marknaden. De lokalt anställda i Frankrike utgörs av landschef Mathilde Gheereart och team för skador och kundtjänst. Lassie är även på väg att anställa fler personer bland annat med kompetens inom marknadsföring.
Är det möjligt att ge någon prognos för hur många kunder som kan komma in från Frankrike under det närmaste året?
— Vårt mål är att upprepa Tysklands framgång.
Finns det några rådgivare som kan nämnas som har varit involverade när det gäller satsningen på Frankrike?
— Vi har gjort lanseringen med vårt starka interna team, säger Hedda Båverud Olsson till Sak & Liv.
Försäkringsgivare bakom Lassie i Sverige och Frankrike är Dina Försäkring AB.
— Vi är oerhört nöjda med vårt samarbete med Lassie. Deras imponerande tillväxt och deras starka fokus på förebyggande försäkringar speglar våra värderingar där vi också strävar efter att aktivt förbättra våra kunders livskvalitet. Lassie har utvecklat en innovativ produkt som placerar husdjuren och deras ägare i fokus vilket gör det enklare för djurägare att skydda sina älskade familjemedlemmar, säger Dina Försäkring AB:s VD Gunilla Svensson i sin kommentar.