KoV kritiserar Trygg-Hansa, Gjensidige, Folksam och Tre Kronor
I skrivelser till Trygg-Hansa, Gjensidige, Folksam och Tre Kronor riktar Konsumentverket kritik mot bolagens marknadsföring av fritidshusförsäkringar.
Tidigare i år genomförde Konsumentverket en granskning av olika skadeförsäkringsbolags fritidshusförsäkringar.
Undersökningen har följts upp genom skrivelser där Konsumentverket påpekar vad man uppfattar som brister i olika bolags marknadsföring av fritidshusförsäkringar.
Under juli har myndigheten skickat ut skrivelser om marknadsföringen av fritidshusförsäkringar till Trygg-Hansa, Gjensidige, Folksam och Tre Kronor.
Konsumentverket menar sammanfattningsvis i samtliga fall att delar av bolagens marknadsföringsinsatser är vilseledande och otillbörliga.
När det gäller Trygg-Hansa pekar Konsumentverket på att den informationen som ska lämnas skriftligt till kunden i samband med telefonförsäljning saknas. Konsumentverket reagerar även på att det är otydligt hur en kund ska agera för att avstå från ett erbjudande, och kritiserar att Trygg-Hansa använder svepande och obestyrkta formuleringar som ”Vår fritidshusförsäkring ger ditt andra hem ett bra skydd (…)” utan att precisera på vilket sätt försäkringen skulle ge ett ”bra skydd”. Även Trygg-Hansas försäkringsvillkor för fritidshusförsäkringen kritiseras på flera punkter.
Gjensidige får kritik bland annat för att man inte tillräckligt preciserar att konsumenten kan avstå från ett erbjudande om att teckna försäkringen. Även Gjensidige får kritik för svepande positiva påståenden som inte preciseras — exempelvis att självrisken är ”låg” och att hjälpen vid skada är ”snabb”. Konsumentverket har även viss kritik mot försäkringsvillkoren, bland annat när det gäller huruvida bestämmelser om försummat underhåll ska leda till att försäkringen inte gäller alls, eller om det handlar om nedsättning av försäkringsersättning; med andra ord ifall det rör sig om en omfattningsbestämmelse eller en aktsamhetsbestämmelse.
Konsumentverket kritiserar Folksams fritidshusförsäkring bland annat när det gäller påståenden som ”Bra innehåll till bra pris”. Denna typ av marknadsföring beskrivs av Konsumentverket som ”svepande, reservationslös och obestyrkt”. Folksam får visserligen indirekt beröm när det gäller förköpsinformationen, som beskrivs som ”pedagogisk och lättläst i enlighet med rekommendationen”. Dock menar Konsumentverket att informationen är något ostrukturerat disponerad. I likhet med övriga berörda bolag får Folksam också kritik för vissa formuleringar i avtalsvillkoren.
Folksams dotterbolag Tre Kronor kritiseras av Konsumentverket bland annat när det gäller förköpsinformationen, där det inte tydligt framgår att försäkringen inte gäller för skador orsakade av skadedjur.
De kritiserade bolagen har nu fram till den 2 september på sig att inkomma med kommentarer till Konsumentverket, som därefter tar ställning till hur man går vidare i ärendena.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av skrivelsen till Folksam, som skickades i juli.