Svensk Försäkring ifrågasätter FI:s kostnader för metodutveckling
Svensk Försäkring menar att det kan ifrågasättas som de företag som ansöker om tillstånd hos Finansinspektionen ska finansiera tillsynsmyndighetens kostnader för metodutveckling på tiotals miljoner kronor. Det framgår av ett remissvar från Svensk Försäkring till FI.
Svensk Försäkring har i ett remissvar lämnat synpunkter på förslag från Finansinspektionen om höjda avgifter för FI:s tjänster.
Även tidigare har Svensk Försäkring haft synpunkter kring att Finansinspektionen rubricerar en stor del av sina kostnader som ”metodutveckling”. I det aktuella remissvaret noteras att FI fortsatt kommer att ha kostnader för metodutveckling men att de inte bedöms öka i omfattning.
— Mot bakgrund av att dessa kostnader inom ärendehanteringen uppgick till 19,1 miljoner kronor 2023, enligt avgiftsrapporten i april i år, kan kostnaderna således bli betydande även detta och kommande år. Det kan konstateras att kostnaden för metodutvecklingen under de senaste tre åren uppgått till 39,1 miljoner, inklusive 2023 års kostnader. Det motsvarar således en stor del av det ackumulerade underskott som har uppstått. Man kan sätta i fråga om detta ska bekostas av de företag som ansöker om tillstånd, skriver Svensk Försäkring i sin kommentar.
Svensk Försäkring konstaterar också att det underlag som redovisas från FI inte innehåller någon djupare redogörelse och analys som ger en remissinstans möjlighet att bilda sig en uppfattning om rimligheten i förslagen.
— Visserligen har inspektionen i den slutliga rapporten i april 2023 till redovisningen av Svensk Försäkrings synpunkter lämnat en viss ytterligare redogörelse men inte i nu aktuell rapport, skriver Svensk Försäkring.
När det gäller förslaget från Finansinspektionen om att minimibeloppet för tillsynsavgifterna för bland annat försäkrings- och tjänstepensionsföretag ska höjas med 50 procent, menar Svensk Försäkring att det hade varit lämpligt med en prognos för hur stora höjningar som förslaget de facto kan innebära för de som betalar nuvarande minimibelopp.
Även en konsekvensbeskrivning av hur kunder påverkas av avgiftshöjningarna skulle kunna vara på sin plats, menar Svensk Försäkring:
— Det saknas dessutom bedömning av konsekvenserna för de berörda företagens kunder. I en ekonomi med inflation ökar denna när varje aktör adderar kostnadslager, vilket i slutändan belastar den enskilde kunden. Många av de berörda företagen arbetar under prispress för att kunna ge kunder ett bra skydd till begränsade kostnader. Detta försvåras när avgifter höjs, heter det i remissvaret från Svensk Försäkring.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av Svensk Försäkrings remissvar.