Folksam toppar i undersökning om försäkringsbolagens anseende
Folksam hamnar i topp i en undersökning från företaget Reputation And Trust Analytics av hur gott anseende olika företag i försäkringsbranschen har.
Reputation and Trust Analytics undersökning avser anseendet för tio företag i försäkringsbranschen. Undersökningen genomfördes i maj-juni genom en elektronisk enkät bland totalt 2 675 personer.
I topp när det gäller anseende är enligt undersökningen Folksam, följt av Länsförsäkringar och Hedvig.
Dessa tre bolag är också de bolag som når upp till den nivå som Reputation And Trust Analytics har definierat som ”gott anseende”, 3,50 poäng. Må vara att Trygg-Hansas poäng på 3,49 kan anses ligga inom felmarginalen.
— Bortsett från de tre aktörerna med höst anseende når övriga undersökta organisationer en måttlig nivå. Det är förvånande att endast tre försäkringsbolag når en god nivå, speciellt då det är en bransch som säljer trygghet baserat på förtroende. Vi hade förväntat oss att se fler organisationer med bättre anseende, säger Alexander Widén, rådgivare på Reputation And Trust Analytics, i en kommentar.
Inget av de undersökta försäkringsbolagen upplevs ha ett dåligt eller mycket dåligt anseende. ”Dåligt anseende” får de företag vars betyg understiger 3,00, ”mycket dåligt” motsvarar en poäng under 2,50.
— Att bygga upp en organisations förtroende kräver aktivt och löpande arbete och tar ofta tid. Förtroende måste förtjänas och allmänhetens uppfattning är vanligtvis trögrörlig. Det är därför intressant att branschutmanaren Hedvig, som grundades så sent som 2017, redan har etablerat sig bland bolagen med högst anseende, säger Alexander Widén.
Riku Ruokolahti är utvecklingschef för Reputation and Trust Analytics. Han säger så här i sin kommentar:
— Ett svagt anseende och rykte leder till misstro, vilket är särskilt svårt i den här branschen eftersom kunderna måste kunna lita på sitt försäkringsbolag när det verkligen behövs. Anseende är därför en extra viktig tillgång för organisationer i den här branschen.
Försäkringsbranschens anseendebetyg är 3,22, vilket bedöms vara en måttlig nivå.
Undersökningen visar att försäkringsbranschen får sitt högsta betyg i dimensionen ”finansiella resultat”. De sämst presterande dimensionerna i försäkringssektorn är Ansvar, Produkter & Tjänster, Dialog och Styrning.
— Försäkringsbolagens tjänster upplevs generellt sett som ganska dyra i förhållande till det värde de ger. Andra dimensioner med relativt låga betyg är ansvar, styrning och dialog. Den upplevda uppfattningen om det ekonomiska resultatet är ganska hög jämfört med de tidigare bedömningarna, säger Riku Ruokolahti.
Reputation And Trust Analytics är ett finländskt företag som arbetar med att mäta, förstå och hantera anseendet hos företag och organistioner. Bolaget ingår i finländska T-media-koncernen. Verksamheten i Sverige startade tidigare i år.
Svenska försäkringsbolags anseende maj-juni 2024
Anseendebetyg | |
1. Folksam | 3,61 |
2. Länsförsäkringar | 3,53 |
3. Hedvig | 3,50 |
4. Trygg-Hansa | 3,49 |
5. ICA Försäkring | 3,42 |
6. Skandia | 3,41 |
7. Dina Försäkringar | 3,37 |
8. Gjensidige | 3,34 |
9. If | 3,33 |
10. Bliwa | 3,20 |
• Tabellen visar ”anseendebetyget” för de tio försäkringsbolag som ingick i undersökningen. Det samlade betyget sätts utifrån åtta olika dimensioner: Styrning, Finansiell utveckling, Ledarskap, Innovationer, Dialog, Produkter & Tjänster, Arbetsplats och Ansvar.
Källa: Reputation&Trust 2024: Branschstudie på den svenska försäkringssektorn.