BNP Paribas Cardif satsar på kampanj för låneskyddsförsäkring
Riksbankens räntesänkningar väntas öka aktiviteten på bostadstadsmarknaden och allt fler köpare väntas ta nya bolån. I samband med detta planerar BNP Paribas Cardif att genomföra en digital informationskampanj om låneskyddsförsäkringar, med utgångspunkt från att kännedomen om denna typ av produkter är relativt låg.
Enligt en ny undersökning från BNP Paribas Cardif uppger 37 procent av svenskarna att de inte känner till att det finns försäkringsprodukter som erbjuder ekonomiskt skydd när man tar ett lån.
— När man står inför en bostadsaffär kan det kännas avlägset att tänka på vad som skulle hända om man förlorade jobbet eller blev sjukskriven. Därför behöver vi öka kunskapen om låneskydd så att människor kan fatta välgrundade beslut för att skydda sin ekonomi mot framtida inkomstbortfall, säger Åsa Blessner, VD för BNP Paribas Cardif i Norden, i en kommentar.
Undersökningen visar också att 38 procent av de tillfrågade önskar bättre skydd mot inkomstbortfall. 41 procent vill ha ett bättre skydd vid allvarlig sjukdom och 37 procent önskar ett bättre skydd vid arbetslöshet.
Inte mindre än 57 procent av de tillfrågade i undersökningen uppger att de inte skulle kunna behålla sin levnadsstandard om de förlorade jobbet, och 47 procent säger att detta också skulle kunna resultera i att bolånen inte blir betalda.
Temat för BNP Paribas Cardifs digitala kampanj är: ”3 saker som du behöver veta innan du tar bolån” och tanken är att hjälpa bostadsköpare att fundera på hur de skulle klara sin privatekonomi vid oväntade händelser. Kampanjen inleds under slutet av september i sociala medier, nättidningar och på sajter med annonser för bostäder.
— Ett låneskydd kan hjälpa till att betala lånekostnaderna om man blir arbetslös eller sjukskriven. Det är ett sätt att skapa en större trygghet inför ett plötsligt inkomstbortfall. Ett par extra tusenlappar i månaden som täcker lånekostnaderna kan göra stor skillnad för många hushålls privatekonomi, säger Åsa Blessner.
Undersökningen ”What worries the world” genomfördes av IPSOS på uppdrag av BNP Paribas Cardif under januari och februari bland totalt 21 000 personer i 21 länder i Europa, Sydamerika och Asien.
BNP Paribas Cardif ingår i BNP Paribas-koncernen och beskrivs som världsledande inom bancassurance-partnerskap. BNP Paribas Cardif har totalt över 8 000 anställda och hade förra året en bruttopremieinkomst på 30 miljarder euro.