Folksam utsågs till Sveriges starkaste försäkringsvarumärke
I konsumentundersökningen Swedish Brand Award har Folksam utsetts till Sveriges starkaste varumärke inom försäkring.
Evimetrix genomför årligen en enkätundersökning bland 4 500 slumpmässigt utvalda personer som får uttala sig om drygt 400 varumärken i 35 olika kategorier. Vinnare i respektive kategori i Swedish Brand Award utses genom en sammanvägning av måtten för kundnöjdhet och kännedom.
I kategorin försäkring är i år Folksam det bolag som får högst sammanvägd rating för sin varumärkesstyrka.
Det innebär ett tronskifte inom kategorin försäkring — förra året var Länsförsäkringar den bolagsgrupp inom försäkring som ansågs ha högst varumärkesstyrka. Länsförsäkringar kom i år på andra plats, och Trygg-Hansa på tredje.
De försäkringsvarumärken bedömdes i undersökningen var: Alecta, AMF, Folksam, If, KPA Pension, Länsförsäkringar, Moderna, SalusAnsvar, Skandia, SPP, Trygg-Hansa och Volvia.
Vinnare bland samtliga kategorier är i år Systembolaget, som föregående år låg på plats 5 totalt. Ikea som vann förra året kom i år på andra plats. Gekås Ullared som var tvåa förra året kom nu på tredjeplatsen totalt.
— Att bygga stark kännedom handlar om att kommunicera med sin målgrupp så att alla kan se och höra varumärkets budskap. Att skapa nöjda kunder är svårare och kräver djupare analys. I undersökningen får vi svar på hur kunderna vill bli behandlade och kommunicerade till, säger Peter Wissing, ansvarig på Evimetrix för mätningen som ligger till grund för utmärkelsen.
— Ganska ofta kan vi se att det är de parametrar som driver nöjdhet är någon form av personalparameter, produkternas/tjänsternas mottagande av marknaden och på vilket sätt de kommuniceras, alltså att varumärkeslöftet stämmer med leveransen. Tyvärr gäller det bara generellt och varje varumärke är unikt på sin unika marknad, så för det enskilda märket kommer analysen att se annorlunda ut.
Evimetrix är fokuserat på kund-, varumärkes- och medarbetarundersökningar både för företag och organisationer.