”Dags för försäkringsbranschen att tänka nytt kring rekryteringar”
Det är hög tid att försäkringsbranschen klarar av att tänka nytt kring rekryteringar, menar Chandrika Gyllström, kundansvarig på Adecco specialiserad på försäkringsbranschen i en krönika. Chandrika Gyllström är en av paneldeltagarna på Insurance Evolutions nätverksmöte i Malmö den 10 oktober.
Här kan du anmäla dig till träffen den 10 oktober!
När nu hösten precis har börjat, är det lätt att känna en ny energi och vilja hitta nya vanor.
För försäkringsbranschen borde detta innebära att det är dags att ta ett nytt grepp om rekryteringsutmaningarna.
För en sak är säker: branschen är i behov av en förändring.
Många försäkringsbolag lägger ett alldeles för stort ansvar på den rekryterande chefen. Dessa chefer har ofta en redan överfull kalender och stort personal- och försäljningsansvar. Resultatet? Rekryteringsprocessen blir både tidskrävande och riskfylld.
Det är inte ovanligt att jag hör chefer berätta att de lägger uppemot 30 procent av sin tid på rekrytering. Detta leder till att många beslut baseras på magkänsla snarare än på strukturerade processer och noggrann urvalsmetodik.
Det är ingen överraskning att detta ofta leder till dyra felrekryteringar, och en brist på mångfald i företagen.
I en tid där kompetensbristen är påtaglig, kan det vara frestande att bara jaga efter den mest meriterade kandidaten. Men kanske är det dags att tänka om. Fokusera på personlighet och potential i stället för att enbart se till certifikat och utbildning. Genom att satsa på personer som visar rätt attityd och engagemang kan försäkringsbolagen bygga en bredare kandidatbas som är lojal och långsiktig.
En annan viktig faktor är den nya generationen på arbetsmarknaden – Generation Z. Denna generation har vuxit upp med digital kommunikation och förväntar sig snabb återkoppling. De lägger stor vikt vid företagets värderingar och vill se en struktur i rekryteringsprocessen. För dem är det inte bara viktig att få ett jobberbjudande; de vill också känna att företaget värdesätter dem genom en rättvis och snabb process.
För att möta dessa krav är det avgörande att rekryteringsprocessen är både snabb och strukturerad.
Jag har själv sett företag förlora kompetenta kandidater bara för att återkopplingen dröjt för länge.
Så, vad kan göras för att vända trenden? Här är fyra snabba tips:
- Fokusera på potential: Rekrytera på personlighet och framtida utvecklingsmöjligheter snarare än bara formell kompetens.
- Håll ett högt tempo: Se till att återkopplingen sker inom 48 timmar för att inte tappa intressanta kandidater.
- Arbeta långsiktigt: Bygg ett starkt arbetsgivarvarumärke för att attrahera rätt talanger.
- Sök hjälp: Konsultera HR eller extern expertis för att undvika kostsamma felrekryteringar.
Precis som vi byter ut sommarkläder mot höstjackor, behöver försäkringsbranschen uppdatera sin rekryteringsstrategi. För med rätt verktyg och en modern approach kan vi göra hösten till en tid för lyckosamma rekryteringar.
Här kan du anmäla dig till träffen den 10 oktober
Chandrika Gyllström
Adecco
Artikeln har tidigare varit publicerad på Insurance Evolutions hemsida. Insurance Evolution är ett samarbete mellan Sak & Liv och Försäkringsplatsen.