Danska Finanstilsynet kritiserar onlineförsäljning av hemförsäkring

• Missa inte behovsanalysen! Danska Finanstilsynet har undersökt hur analysen av kundbehov utförs vid försäljning av hemförsäkring, bland annat online.
Danska Finanstilsynet har granskat hur försäkringsbolagen tar hänsyn till kundernas behov vid försäljning av hemförsäkring. Undersökningen visar på brister vid onlineförsäljningen som, enligt tillsynsmyndigheten, riskerar att skapa problem om minska förtroendet för branschen.
Finanstilsynet har undersökt hur fyra försäkringsbolag och två förmedlarbolag arbetar för att klarlägga kundbehoven i samband med försäljning av hemförsäkring, bland annat via digital distribution.
Enligt granskningen finns bra rutiner för att klarlägga kunderna behov i samband med fysiska möten eller vid telefonförsäljning. Däremot har de bolag som säljer hemförsäkring online inte processer som på motsvarande sätt klarlägger kundens behov.
— Vi är medvetna om att EU:s regler om behovstäckning kan vara resurskrävande att uppfylla, men det ändrar inte på att försäkringsbolagen måste följa dem. Regelverket kräver därför en individuell bedömning av den enskilda kundens behov. Vi kan konstatera att försäkringsbolagen i dag inte genomför detta tillräckligt bra, säger Ulla Brøns Petersen på Finanstilsynets konsumentenhet, i en kommentar.
Granskningen har nu lett fram till att Købstædernes Forsikring påbjuds att förbättra sina rutiner vid onlineförsäljning för att de ska vara i linje med god försäkringssed. Finanstilsynet kommer nu även att inleda en dialog med branschen som helhet om förbättringsåtgärder med utgångspunkt från granskningen.
Tillsynsmyndigheten menar att de processer som finns vid köp av försäkring via internet kan leda till att ansvaret för att bedöma kundens behov flyttas från försäkringsbolaget till kunden själv, något som enligt Finanstilsynet strider mot EU:as regelverk där det krävs att ansvaret ska ligga på försäkringsdistributörerna.
— Som kund ska du kunna lita på att den försäkringsprodukt du erbjuds passar dina önskemål och dina behov, säger kontorschef Ulla Brøns Petersen.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av Finanstilsynets undersökning av behovsanalys vid distribution av försäkring.