Insurello ökade sin omsättning och vände till positivt resultat

• ”Genom ett fortsatt fokus på att förbättra vår tjänst har vi lyckats få fler och nöjdare kunder, vilket också har lett till högre intäkter”, säger Julie Moore Lundell som är VD för Insurello sedan 2022.
Insurellos senaste årsredovisning visar att bolagets omsättning ökade kraftigt, samtidigt som resultatet förbättrades och vändes från förlust till vinst.
Enligt årsredovisningen, som avser perioden 1 maj 2023 till 30 april 2024, ökade omsättningen jämfört med föregående år med hela 63 procent till 48,6 miljoner kronor.
Samtidigt förbättrades resultatet efter finansnetto till en vinst på 1,2 miljoner kronor, jämfört med en förlust på -54,1 miljoner kronor föregående räkenskapsår.
Enligt Insurello beror resultatförbättringen framförallt på att effektiviseringar av processerna för kundärenden inom de prioriterade områdena arbete, fritid, sport och trafik, med bland annat högre grad av automatisering. Under året har även kostnaderna kunnat minskas med 36 procent. Under året likviderades också Insurellos dotterbolag i Danmark vilket bidrog till att stärka resultatet.
— Vi visste att det skulle ta lite tid att gå mot lönsamhet, men är superglada att vi lyckades. Genom ett fortsatt fokus på att förbättra vår tjänst har vi lyckats få fler och nöjdare kunder, vilket också har lett till högre intäkter. Samtidigt har vi jobbat hårt med att effektivisera vår verksamhet, vilket vi nu ser resultatet av, säger Insurellos VD Julie Moore Lundell i en kommentar till Sak & Liv.
När det gäller framtidsutsikterna skriver Insurello i årsredovisningen att fokus under det kommande året ligger på att förbättra kundresan och utnyttja den potentiella framtida tillväxten.
— Insurello står inför ett lovande år med målet att fortsätta växa och förbättra vår finansiella ställning, heter det bland annat i årsredovisningen.
Av årsredovisningen framgår också att bolaget arbetar med en ny proaktiv tjänst för att utvärdera kundernas försäkringsskydd, med målet att fler ska förstå sina försäkringsbehov och blir försäkrade efter sina individuella förutsättningar. Tjänsten är tänkt att lanseras under innevarande räkenskapsår.
Insurello startade 2016 och beskriver sig som ett insurtechbolag som hjälper privatpersoner att få de försäkringsersättningar de har rätt till. Affärsmodellen innebär att Insurello får en procentandel av den försäkringsersättning som kunden får ut från försäkringsbolaget.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av Insurellos årsredovisning.