Pensionsmyndigheten får allvarlig kritik från Justitieombudsmannen

• ”Sammantaget förtjänar myndigheten allvarlig kritik för dessa brister”, skriver JO Thomas Norling i sitt beslut om Pensionsmyndighetens handläggning av ett ärende om bostadstillägg.
JO riktar i ett beslut allvarlig kritik mot Pensionsmyndigheten för långsam handläggning i ett ärende om bostadstillägg.
Bakgrunden är att en person klagat hos JO på Pensionsmyndighetens handläggningstid i ett ärende om bostadstillägg. Handläggningstiden i ärendet om bostadstillägg uppgick till drygt ett år. Personen menade även att myndigheten inte heller hanterat hans begäran om avgörande enligt förvaltningslagens bestämmelse om dröjsmålstalan.
JO skriver nu i sitt beslut att en så lång handläggningstid är oacceptabel även om ärendet krävt viss utredning. JO riktar också kritik när det gäller handläggningen av dröjsmålstalan, och uttalar att Pensionsmyndigheten borde ha underrättat honom om väsentlig försening betydligt tidigare än vad som skedde.
— Jag är kritisk till de brister som har framkommit vid handläggningen av P.N:s ärende om bostadstillägg samt till hanteringen av hans dröjsmålstalan, heter det i JO:s sammanfattande slutsatser i ärendet.
I beslutet gör JO också uttalanden om myndighetens skyldighet att bidra till JO:s granskning.
— Det har till viss del varit svårt för mig att granska det aktuella ärendet, vilket beror på att min begäran om yttrande inte har hanterats med tillräcklig omsorg och noggrannhet. Jag noterar att Pensionsmyndighetens yttrande inte ger en helt tydlig och korrekt bild av händelseförloppet kring P.N:s första begäran om att ärendet om bostadstillägg skulle avgöras, skriver JO bland annat i sitt beslut.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av JO:s beslut som meddelades den 25 november.