”Smart Skada” är här! Sejfa lanserar skadehantering med AI

• Enligt Sejfa blir det Snabbare och smartare skadehantering, nöjdare kunder och effektivare processer med ”Smart Skada”.
Sejfa meddelar att man lanserar tjänsten ”Smart Skada” för skadehanteringen. Sejfa beskriver ”Smart Skada” som trendsättande och lyfter fram att det är första gången som generativ AI används i direkt interaktion med kund.
Sejfa erbjuder digital hemförsäkring och ägs av — och förmedlar försäkring åt — Länsförsäkringar Östgöta, Länsförsäkringar Uppsala, Länsförsäkringar Stockholm, Länsförsäkringar Älvsborg, Länsförsäkringar Värmland, Länsförsäkringar Halland och Länsförsäkringar Göteborg och Bohus Län.
Sedan i somras har Sejfa genomfört beta-tester av Large Language Models, och nu har tjänsten ”Smart Skada” lanserats på riktigt.
— Medan andra i försäkringsbranschen fortfarande testar generativ AI, tar vi steget fullt ut och använder tekniken skarpt och direkt i kunddialogen. Det här är en revolution för skadeprocessen — och kunderna älskar det. Vi tänker inte nöja oss utan fortsätta driva utvecklingen och utmana branschen, säger Patrik Kähäri, Senior & Technical Product Manager på Sejfa.
”Smart Skada” beskrivs som resultatet av ett samarbete mellan Sejfa, innovationsbolaget Lfant och flera Länsförsäkringsbolag.
Sejfa betonar att projektet också öppnar för vidare implementering hos Länsförsäkringsbolagen. I början av nästa år rullar tjänsten ut hos flera bolag, med en process där Sejfa genomför tester innan lanseringen.
— Det är avgörande med nya sätt att livetesta nya tjänster, teknologier, samarbeten och arbetssätt. Att genomföra skarp livetest med kund är ofta en lång och kostsam process. Med Sejfa som testbädd kan vi tillsammans drastiskt minska tiden för utveckling och samtidigt säkerställa att lösningarna fungerar i praktiken, utan att göra avkall på informationssäkerhet och kunders integritet, säger Anton Malmquist, Senior Tech Lead på Lfant.