Folksam: Många bilförare väljer bort viktiga säkerhetssystem

• Trots att dagens fordon har avancerade säkerhetssystem väljer många förare att inte aktivera systemen i trafiken, visar en ny undersökning från Folksam.
Många bilförare väljer att stänga av säkerhetsfunktioner som ökar tryggheten och minskar risken för olyckor i trafiken, enligt en undersökning som Folksam låtit göra via Kantar Sifo.
Dagens fordon blir alltmer avancerade och är utrustade med flera tekniska system. Men hur används de systemen egentligen?
Folksam har låtit göra en undersökning, via Kantar Medias Sifopanel, för att ta reda på i vilken utsträckning förare använder sig av de tre vanligaste förarstödssystemen:
- Adaptiv farthållare som reglerar farten och avståndet till bilen framför.
- Filavåkningsvarnare som varnar när du kör över exempelvis mittlinjen.
- Filhållningsstöd som ser till att kontinuerligt hålla bilen i körfältet
Av undersökningen framgår att 29 procent väljer att inte använda filhållningsstöd, 26 procent avstår från adaptiv farthållare och 16 procent väljer bort filavåkningsvarnaren.
Undersökningen visar att en större andel av kvinnor än män avstår från att använda säkerhetssystemen, och hänvisar bland annat till kunskapsbrist. Bland män är det vanligare att ange bristande körupplevelse som skäl att avstå från säkerhetssystemen.
— Även om det känns ovant och kanske lite obehagligt när ratten vibrerar eller rycker till så är det viktigt att man använder systemen. Studier har till exempel visat att filavåkningsvarnare skulle kunna halvera antalet singel- och mötesolyckor där föraren ofrivilligt korsar antingen sido- eller mittlinjen, säger trafikforskare Maria Klingegård på Folksam i en kommentar.
Undersökningen visar att majoriteten av förarna någon gång har behövt stänga av förarstödsystemet, för att det har bidragit negativt till körupplevelsen.
Folksam menar att undersökningen visar att biltillverkarna behöver utveckla och göra systemen bättre, samtidigt som Trafikverket och kommunerna behöver kvalitetssäkra vägarna, framför allt vägmarkeringarna.
— För att få förare att inte aktivt stänga av systemen så behöver både kunskapsnivå och körupplevelsen bli bättre. Här spelar biltillverkarna, väghållare och de som utvecklar förarstödssystemen en viktig roll för att de ska uppnå sin fulla säkerhetspotential. För att ta nästa steg i att minska och mildra trafikolyckor så är den här tekniken rätt väg framåt, säger Maria Klingegård.
Sverige har ungefär 5 miljoner personbilar i trafik. Fortfarande saknar en stor andel av den befintliga bilflottan de aktuella säkerhetssystemen.
— Vi på Folksam har tidigare visat att hälften av dödsolyckor med fotgängare och cyklister sker under sådana väder och ljusförhållanden där bilens sensorer har svårt att detektera oskyddade trafikanter. Med den tekniska nivå bilens system har idag så ska man inte ha en övertro till systemen, man får komma ihåg att det alltid är föraren som är ansvarig, säger Maria Klingegård.