Nadja Forsman: Juridisk trygghet börjar med förebyggande arbete

• ”Försäkringsbolagen har en unik möjlighet att forma framtidens rättsskydd genom att prioritera skadeförebyggande arbete”, säger Nadja Forsman.
”Genom att erbjuda juridisk rådgivning i ett tidigt skede kan många konflikter undvikas helt. Det handlar inte bara om att spara kostnader utan också om att skapa trygghet och stabilitet för kunderna”, skriver Nadja Forsman, skade- och chefsjurist på HELP Försäkring, i en krönika inför nätverksträffen den 13 mars med temat ”Så vinner försäkringsbolagen på skadeförebyggande arbete”, där hon är en av paneldeltagarna.
Här anmäler du dig till AW / nätverksträff den 13 mars!
En juridisk konflikt börjar ofta som en liten gnista – ett missförstånd, ett otydligt avtal eller en obetald räkning. Plötsligt har gnistan blivit en brasa som slukar både tid, energi och pengar. För såväl privatpersoner som företag kan en tvist leda till stor osäkerhet och ekonomiska konsekvenser. Det är därför skadeförebyggande juridisk rådgivning är så avgörande.
Juridiska tvister blir allt vanligare och dyrare och försäkringsbolagen behöver hitta sätt att arbeta förebyggande.
Genom att hjälpa kunder med korrekt avtalsskrivning, kunskap om arv, hyreslagstiftning och konsumenträtt samt familjerättsliga frågor kan många framtida tvister undvikas. Förebyggande juridiska insatser ger kunderna verktygen att fatta informerade beslut och skapar en starkare juridisk trygghet.
Försäkringsbolagen har en unik möjlighet att forma framtidens rättsskydd genom att prioritera skadeförebyggande arbete. Genom att integrera skadeförebyggande åtgärder i rättsskyddsförsäkringar kan juridisk rådgivning bli en naturlig och central del av kundens skydd. Att ge kunder tillgång till juridisk rådgivning och möjlighet att upprätta avtal i ett tidigt skede minskar risken för att små problem eskalerar till stora och kostsamma tvister.
Dessutom behöver försäkringsbolagen tänka nytt kring kundengagemang.
Digitala lösningar, juridisk riskbedömning och riktad information kan bidra till att öka medvetenheten och minska risken för rättsliga tvister. Genom bredare samverkan i samhället, inklusive myndigheter, konsumentorganisationer och andra aktörer, men också genom försäkringsbolagens produkter kan fler människor få tillgång till juridisk rådgivning i ett tidigt skede, vilket bidrar till att förebygga konflikter innan de uppstår.
Genom att erbjuda tidig juridisk vägledning kan försäkringsbolagen stärka sitt värde för kunderna och bidra till ett mer stabilt rättssystem.
Förebyggande juridisk rådgivning är nyckeln till långsiktig trygghet. Genom att arbeta proaktivt kan försäkringsbolagen erbjuda lösningar som leder till färre tvister och främjar både försäkringsbolagen, kunden och samhället i stort.
Här anmäler du dig till AW / nätverksträff den 13 mars!
Nadja Forsman
chefsjurist och skadechef
HELP Försäkring
Nätverksträffen den 13 mars äger rum på Magnus Ladulåsgatan 63B på Södermalm i Stockholm. HELP Försäkring är värd för träffen. Artikeln har tidigare varit publicerad på Insurance Evolutions hemsida. Insurance Evolution är ett samarbete mellan Sak & Liv och Försäkringsplatsen.