Folksam och Polygon samarbetar om mer hållbara delreparationer

• ”Pilotstudien visade tydligt att vi både kan spara pengar, koldioxidutsläpp och inte minst, kundens tid”, säger Sara Lindqvist.
Folksam meddelar att man har inlett ett nytt samarbete med Polygon för att erbjuda hållbara delreparationer av skador på hårda ytor som bänkskivor och ytskikt, genom en ny innovativ metod.
Enligt Folksam är syftet med samarbetet både att minska kostnaderna och få ned koldioxidutsläppm, samtidigt som det är tidsbesparande och enklare för kunden.
Den nya tekniken går ut på att man lagar ytor med hjälp av en hårdplast. Det är på så sätt möjligt att skapa och färglägga så gott som vilka ytor och vilket material som helst.
— Vanligtvis om en kund fått exempelvis en bit av sin bänkskiva bortslagen har man traditionellt sett bytt ut hela bänkskivan, med den här metoden kan man i stället reparera skadan med hjälp av en sorts härdad plast som man målar. Pilotstudien visade tydligt att vi både kan spara pengar, koldioxidutsläpp och inte minst, kundens tid, säger Sara Lindqvist, processutvecklare på Folksam, i en kommentar.
Folksam och Polygon har i ett pilotprojekt under sex månaders tid utvärderat effekterna av delreparationer på 15 vanliga skador. Resultaten visar att kostnaden minskar med två tredjedelar för skador som delrepareras, jämfört med om skadorna hade åtgärdats av annan leverantör. Koldioxidutsläppen i dessa 15 skadoetyper minskade från cirka 3 000 kg CO2 till cirka 210 kg CO2.
— Eftersom svenska hushållens klimatavtryck fortfarande utgör en majoritet av totalen ser vi samtidigt en större efterfrågan hos våra kunder att själv kunna påverka sina egna utsläpp. Den här tjänsten tillgodoser det behovet och gör det enklare för kunden att bidra till en mer hållbar framtid, säger Sara Lindqvist.
Pilotstudien visade också att delreparationer inte bara är kostnadseffektiva utan även tidsbesparande. Traditionellt sett kan den här typen av reparationer ta flera dagar att genomföra, medan delreparationer ofta kan slutföras inom några timmar, vilket uppskattades av kunderna i studien.

• Bo Lundin
Bo Lundin är försäljningschef på Polygon. Han säger så här i en kommentar:
— Vi är mycket glada över att samarbeta med Folksam i den här typen av skadehantering. Vår gemensamma strävan efter hållbara lösningar och kundnöjdhet gör detta samarbete särskilt meningsfullt.