Olycksfallsförsäkring har ökat mest på Google det senaste året
”Olycksfallsförsäkring” är den försäkringskategori som har ökat mest bland sökningar på Google. Det visar en analys av hur söktermer inom försäkring har förändrats under det senaste året.
Vilka slags försäkringar söker svenska folket mest efter på Google? Och för vilka typer av försäkringar ökar intresset mest?
Sak & Liv har i samarbete med MyTelescope – en marknadsresearch-agent som använder sökdata för att analysera och förutsäga marknadsbeteenden – undersökt sökningar efter olika slags försäkringar under de senaste fyra kvartalen, från andra kvartalet 2024 till och med första kvartalet 2025, och hur intresset har förändrats under perioden.
Undersökningen visar att ”bilförsäkring” är det allra vanligaste sökbegreppet inom försäkring. Inte mindre än 45 procent av alla sökningar efter försäkringar på Google avsåg bilförsäkring under de senaste fyra kvartalen. Därnäst kommer ”hemförsäkring” följt av ”livförsäkring”, då framför allt för att jämföra olika livförsäkringar.
Det sökbegrepp som har ökat mest under tolvmånadersperioden är ”olycksfallsförsäkring”. Ökningen är hela 57 procent. Framför allt handlar det om ett ökat intresse för olycksfallsförsäkring för äldre försäkringstagare, 60+.
Andra efterfrågningar som har ökat under året är ”barnförsäkring” och ”livförsäkring”. Ökningen uppgår där till 30 procent respektive 15 procent. Intresset för barnförsäkring gällde bland annat om ADHD sågs som en giltig diagnos enligt villkoren. Även efterfrågan på ”gravidförsäkring” tycks ha ökat, trots larmrapporter om sjunkande nativitet. Ökningen är här 10 procent.
Efterfrågningar som har minskat under det gångna året är ”motorcykelförsäkring”, ”båtförsäkring” och ”trafikförsäkring”.

• Kristofer Dalin
— Man skulle kunna tänka sig att lågkonjunkturen har inneburit att inköpen av kapitalvaror som motorcyklar och båtar har gått ned, och därmed intresset för att teckna en ny försäkring för dem, säger Kristofer Dalin, analytiker på MyTelescope.
Några andra efterfrågningar som har ökat mycket under det senaste året är ”djurförsäkring häst” och ”hemförsäkring – barn över 18 år”.
Vilka försäkringsbolag är det då störst intresse för?
Om man även inkluderar varumärken för olika försäkringsbolag, visar det sig att den mest efterfrågade sökningen kopplad till ett företagsnamn är ”If Livförsäkring” följt av ”If Båtförsäkring” och ”If Företagsförsäkring”. Full pott för If med andra ord! Kanske är det Ifs satsning på kampanjen ”If hjälper mycket” som fortfarande ger effekt.
Några andra söktermer som inkluderar bolagsnamn som ökar mycket är annars ”Dina Bilförsäkring” och ”Livförsäkring Skandia”.
MyTelescope bygger sina analyser på sökdata för att därigenom hjälpa företag att optimera marknadsstrategier och stärka sin marknadsnärvaro.