Folksam förlänger sitt avtal om samarbete med Svensk Friidrott

• Förlänger med fyra år. Det nya samarbetsavtalet mellan Folksam och Svensk Friidrott sträcker sig fram till och med 2028.
Folksam meddelade på onsdagen att man förlänger sitt samarbete med Svensk Friidrott, som har pågått i drygt 30 år. Det nya avtalet sträcker sig till och med år 2028.
Det förlängda samarbetsavtalet innebär bland annat att Folksam fortsätter som titelsponsor för den svenska Grand Prix-serien, under namnet Folksam Grand Prix.
I nyhet i samarbetet är att Folksam och Svensk Friidrott upprättar en gemensam fond som syftar till att på sikt bidra till ökad integration och deltagande i svensk friidrott.
Avtalet innebär även att Folksam försäkrar alla barn och ungdomar upp till 16 år som är aktiva i en förening ansluten till Svenska Friidrottsförbundet. Detta inkluderar även deltagare i friidrottsskolor som arrangeras av föreningar runt om i landet.
— Vi är väldigt glada och stolta över att få fortsätta vårt partnerskap med svensk friidrott. Friidrott engagerar många, både på bredd- och elitnivå, och därför känns det extra viktigt för oss att vara med och bidra till sportens fortsatta utveckling. Det förlängda samarbetet omfattar, förutom Folksam Grand Prix även ett ökat fokus på att främja ett hållbart idrottande genom hela livet, säger Madeleine Hasselwander, kundansvarig för idrott på Folksam, i en kommentar.
Claes Winterfeldt är kommersiell chef på Svenska Friidrottsförbundet. Han säger så här i sin kommentar:
— Vi ser med glädje fram emot tre nya år. Tack vare Folksam Grand Prix kan Svensk Friidrott erbjuda våra friidrottare tävlingar på hemmaplan med bra internationellt motstånd. Folksam är även en central kugge när det gäller försäkringslösningar för de aktiva, för föreningarna och för barn och ungdom som är på väg in i idrotten.