Safetylines marknadsföring av bilgarantier förbjuds av domstol

• Konsumentverket har fått in 1 275 anmälningar mot bolagets marknadsföring av bilgaranti. Nu förbjuds denna typ av marknadsföring av domstol.
En dom från Patent- och marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt förbjuder företaget Safetyline Security Distribution — tidigare Avendo Distribution — att skicka ut direktreklam om garantier och försäkringar för bilar där det ser ut som om erbjudandet gäller en förlängning av bilens befintliga garanti.
Bakgrunden är ett ärende Konsumentverket gällande bolagets marknadsföring. Av ärendet framgår att en rad bilägare har fått brev med påpekande om att garantin på bilen löper ut, tillsammans med ett inbetalningskort för att förlänga den.
Många har betalat i tron att det varit ett utskick från det egna försäkringsbolaget eller från bilmärkets företag. Men företaget bakom varumärket DinBilGaranti — European Warranties Ltd — har inte haft något att göra med de etablerade försäkringsbolagen eller något bilföretag. Utskicken, betalningarna och faktureringen har hanterats av företaget Avendo Distribution AB, som nu bytt namn till Safetyline Security Distribution i Borås AB.
Konsumentverkets har fått in inte mindre än 1 275 anmälningar mot marknadsföringen. Efter en undersökning beslutade Konsumentombudsmannen att gå till domstol för att förbjuda bolagets marknadsföring, där det verkar som om kunden erbjuds en förlängning av sin befintliga garanti. Stämningen riktade sig dels mot företaget, dels mot företrädare för bolaget.
Nu har dom meddelats av Patent- och marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt. Rätten går helt på KO:s linje och bedömer att marknadsföringen är otillbörlig. Företaget, och företagets företrädare, förbjuds nu vid vite att fortsätta med den typen av marknadsföring av bilgarantier som man har ägnat sig åt. Vitesbeloppet för företaget är 2 miljoner kronor och för företrädaren 0,5 miljoner kronor.
— Safetyline Security Distribution i Borås AB, vid vite om 2 miljoner kr, att medverka till marknadsföring genom utskick till konsumenter rörande garanti eller försäkring avseende fordon på sätt som skett i domsbilaga 1, eller utskick med väsentligen samma utformning som ger konsumenten intryck att denne redan har ett avtalsförhållande med avsändaren och är betalningsskyldig när det är fråga om ett erbjudande som accepteras genom betalning, heter det bland annat i domen.
Safetyline Security Distribution i Borås AB och dess företrädare ska enligt domen också ersätta Konsumentombudsmannens rättegångskostnader med 174 000 kronor.
Louise Larsson, processråd vid KO, kommenterar domen så här:
— Det har varit svårt för mottagarna att genomskåda utskicket. Det är utformat så att man tror att det är en förlängning av en garanti för bilen. Och så har man betalat. Konsumentombudsmannen tycker det är bra att domstolen har förbjudit företags metoder och att förbudet även gäller personen bakom företaget.
Safetyline Security Distribution i Borås AB — som alltså tidigare hette Avendo Distribution AB — hade år 2023 en omsättning på 14,4 miljoner kronor och ett resultat på 1,4 miljoner kronor. Bolaget ägnar sig enligt verksamhetsbeskrivningen bland annat åt direktreklam. År 2024, sedan KO inlett sin process, hade omsättningen sjunkit till 8 miljoner kronor. Av domen framgår också att bolaget nyligen har sålts.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av domen, som meddelades den 30 juni.