If: Småbarnsföräldrar är tröttast bakom ratten
Hela 55 procent av svenska småbarnsföräldrar uppger att de ibland kör bil trots att de är för trötta för att vara säkra förare, enligt en ny undersökning av försäkringsbolaget If. Bland befolkningen som helhet kör fyra av tio bilister ibland bil trots att de egentligen är för trötta för att vara säkra förare.
If konstaterar att trötthet och sömnighet bakom ratten är en vanlig orsak till olyckor i trafiken. Trötthet bedöms vara en bidragande orsak vid mellan 10 till 40 procent av olyckorna på svenska vägar, enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut. Förartrötthet kan därmed sägas vara ett trafiksäkerhetsproblem av ungefär samma omfattning som rattfylleri.
— En trött förare är en osäker förare. Man har längre reaktionstid, är mindre uppmärksam och har sämre omdöme än i utvilat tillstånd. Ändå tar många betydligt mer lättvindigt på trötthet än, exempelvis, alkoholpåverkan, trots att det i båda fallen leder till försämring av körbeteendet, säger Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If, i en kommentar.
— Det är klart att småbarnsföräldrar i många fall har långt ifrån normala sömnvanor i tillägg till en ofta stressig vardag. Då bör man tänka sig för en extra gång innan man ger sig ut i trafiken, fortsätter Irene Isaksson-Hellman.
Upplevelsen av trötthet tycks också öka generellt i samhället. I en folkhälsoundersökning från SCB från 2016/2017 uppgav 23 procent av männen och 33 procent av kvinnorna att de hade sömnbesvär. Det kan jämföras med 14 respektive 21 procent vid motsvarande undersökning 20 år tidigare.
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av If. Under perioden 27 mars–28 mars 2019 genomfördes sammanlagt 1 011 intervjuer via internet med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige. Av dessa var 817 bilförare och 358 personer hade varningssystem i sin bil.