Hedvig har fått in 7 500 försäkringstagare på ett år
Den hajpade digitala försäkringstjänsten Hedvig har nu fått in 7 568 försäkringstagare och försäkrar ett totalt värde på 5,3 miljarder kronor. Det framgår av information från Hedvig om det första verksamhetsåret.
Hedvig kan beskrivas som en avancerad insurtech-startup med fokus på digitala konsumentförsäkringar. Verksamheten drog igång under våren 2018, med Interhannover som försäkringsgivare och en rad välkända entreprenörer som delägare.
Nu ett år senare väljer man att släppa viss information om hur det har gått under det första året. Och att döma av de siffror man släppt tycks det gå ganska väl.
Visserligen säger man inget om hur det har gått resultatmässigt för företaget, men man är uppenbart tillfreds med antalet försäkringstagare och det försäkrade beloppet så långt.
— Vi är extremt nöjda med tillväxten och tacksamma mot alla som har valt att följa med oss hittills, heter det i informationen från Hedvig.
Av informationen från bolaget framgår också att man har försäkringstagare från hela Sverige, med koncentration på storstäder och universitetsorter. Den genomsnittliga försäkringstagaren är 26 år. Cirka 30 procent av försäkringstagarna är över 30 år och man har en könsfördelning mellan män och kvinnor på 61-39.
Under det första året har Hedvig också hanterat 739 skadeärenden, varav det snabbaste tog 3 minuter att handlägga innan pengarna fanns på försäkringstagarens konto. Dessutom har man betalat ut 18 000 kronor till Barncancerfonden och SOS Barnbyar, i enlighet med löftet att överskottsmedel går till välgörande ändamål.
Hedvig har i dag ett 30-tal anställda. Bolagets VD och medgrundare Lucas Carlsén säger i en intervju med Di Digital att Hedvig just är på väg att ta in mer pengar på riskkapitalmarknaden:
— Vi kommer stänga en ny kapitalrunda under året. Vårt slutgiltiga mål är att bli ett globalt bolag, eftersom det problem vi löser finns över hela världen. Det kommer att kräva mycket kapital och intresset är stort.
I produktportföljen finns än så länge hemförsäkringar för bostadsrätter och hyreslägenheter och specialförsäkringar för dyrare föremål. Avsikten är att bredda produktportföljen framöver, med till exempel försäkringar för villaägare och internationell expansion.