FI: Ny undersökning visar på brister i försäkringsbolagens styrning
En ny undersökning från FI visar på ett antal olika brister i försäkringsbolagens centrala funktioner som gäller system för företagsstyrning, rapporterar Finansinspektionen.
Finansinspektionen har nyligen avslutat en webbaserad enkätundersökning om hur försäkringsföretagen har införlivat fyra olika centrala funktionerna i sina företagsstyrningssystem, efter ikraftträdandet av Solvens 2-regelverket. Undersökningen omfattar totalt 138 försäkringsföretag.
De funktioner det handlar om är riskhanteringsfunktionen, funktionen för regelefterlevnad, aktuariefunktionen och funktionen för internrevision.
FI har noterat avvikelser i flera olika försäkringsbolag från regelverket, både när det gäller vad man definierar som funktionsövergripande och funktionsspecifik karaktär.
De funktionsövergripande iakttagelserna berör, enligt FI, ett flertal försäkringsföretag. Det handlar bland annat om processen för lämplighetsbedömning för personer med betydelsefulla uppdrag i organisationen och om den beslutsfattande rollen i olika verksamhetskommittéer. De funktionsspecifika bristerna handlar om sådant som bristfällig efterlevnad av vissa krav på planering, riskbedömningar, granskningar och rapporteringsrutiner.
Försäkringsbolagen har bland annat lämnat uppgifter om bemanningen för de centrala funktionerna och hur mycket tid som avsätts för rollen som funktionsansvarig. Nu har FI inte tagit ställning till exakt vad som är tillräcklig bemanning eller hur mycket tid som bör avsättas. Men FI noterar samtidigt att det förekommer variationer — ja, i vissa fall markanta skillnader — mellan jämförbara försäkringsföretag både när det gäller antalet resurser och hur mycket tid som avsätts för uppdraget.
FI har också undersökt hur försäkringsbolagen hanterar intressekonflikter som rör de centrala funktionerna. FI konstaterar att intressekonflikterna bland annat gäller situationer då utläggning av utförandet av flera centrala funktioner görs till samma tjänsteleverantör, och då utförandet läggs ut på tjänsteleverantör i den egna koncernen. Intressekonflikten kan då handla om hur resurserna ska fördelas mellan det utläggande företaget och leverantören.
FI har valt att inte lämna återkoppling till det enskilda företaget om de brister som har iakttagits. I stället kommunicerar FI iakttagelserna och de tillhörande bedömningarna genom en allmän skrivelse till alla de försäkringsföretag som har omfattats av undersökningen.
Försäkringsföretagen uppmanas nu att identifiera och hantera de brister som uppmärksammas i skrivelsen.
Finansinspektionen meddelar också att man kan komma att följa upp att bristerna åtgärdas, inom ramen för den löpande tillsynen.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av Finansinspektionens skrivelse.