Codan registrerar livbojen som nytt varumärke
Danska Codan — som bedriver skadeförsäkringsverksamhet i Sverige via Trygg-Hansa Försäkring Filial — har ansökt om varumärkesregistrering för en stiliserad bild av en livboj.
Ansökan om registrering inkom den 15 juli.
Det kan kanske synas lite märkligt att den livboj som man registrerar som varumärke inte har texten ”Trygg-Hansa” i sig. I Sverige förknippar ju många varumärket Trygg-Hansa med de livbojar som Trygg-Hansa sponsrar runt om i landet.
Men det har troligen sin alldeles naturliga förklaring.
Själva varumärket ”Trygg-Hansa” inte nämligen ägs av Codan utan av Repono Holding AB, som ingår i SEB-koncernen. SEB har varit innehavare av varumärket ända sedan 1990-talet då Trygg-Hansa var ett dotterbolag i SEB-koncernen. Codan har rätt att använda varumärket enligt överenskommelse med SEB-koncernen, sedan förvärvet av skadeförsäkringsverksamheten från SEB. Men Codan äger alltså inte varumärket ”Trygg-Hansa”.
Registreringen av varumärket — som även avser en bild med en mer realistiskt utformad livboj — kan handla om en ambition att varumärkesskydda formgivningen på de karaktäristiska livbojarna på landets badplatserna.