Hedvig genomför nyemission — tar in ytterligare 100 miljoner kronor
Insurtechbolaget Hedvig genomför nu en nyemission på 100 miljoner kronor för att öka takten i tillväxten. Enligt Di Digital värderas Hedvig i den nya investeringsrundan till 342 miljoner kronor.
Det digitala försäkringsbolaget Hedvig startade sin verksamhet i maj 2018. Genom en AI-baserad dialog i en mobilapp kan kunden enkelt hitta den försäkringslösning som passar bäst.
Drygt ett år sedan starten har man lockat till sig 15 000 kunder, framförallt till sin hemförsäkringsprodukt, och försäkrar värden på cirka 10 miljarder kronor. Hedvig beskriver sig själva som Nordens snabbast växande digitala försäkringsbolag. Hedvig har i dag drygt 30 anställda.
Tanken är nu att kunna öka tillväxten på den svenska marknaden ytterligare genom den nya investeringsrundan. Inom kort kommer bolaget också, enligt en artikel i dag i Di Digital, att lansera en villahemförsäkringsprodukt.
På sikt är ambitionen även att lansera Hedvig internationellt.
Så här uttalar sig Hedvigs VD Lucas Carlsén i ett pressmeddelande i dag på morgonen:
—Genom transparens och en schysst affärsmodell vill Hedvig skapa världens första häpnadsväckande försäkringsupplevelse. Under alldeles för många år har försäkringsbranschen gynnats av att göra sin service svår, krånglig och opersonlig. Hedvig grundades för att ändra just detta. Tack vare våra nya investerare är vi mer övertygade än någonsin om att vi kan sprida vår underbara hemförsäkring till den breda massan.
Ledande investerare i den nya investeringsrundan är Obvious Ventures i San Francisco, startat av Twitters medgrundare Evan Williams, som i och med Hedvig gör nu en av sina första investeringar i Europa. Obvious Ventures har tidigare bland annat investerat i Beyond Meat.
— Hedvig använder kraften i AI och en personaliserad produkt för att skapa ett modernt och nytänkande försäkringsbolag. Det fantastiska teamet lyckas skapa en försäkringsupplevelse som är helt nytänkande. Vi på Obvious Ventures är stolta över att få vara med och utveckla detta framöver, säger Vishal Vasishth på Obvious Ventures i en kommentar i pressmeddelandet från Hedvig.
En annan ny investerare är Axel Johnson-koncernens startupgren D-Ax. Hedvig påpekar att Johnson-koncernen har kontakt med cirka 1,5 miljoner svenskar varje dag.
—Vi är glada och stolta över att få vara med och förändra försäkringsmarknaden tillsammans med Hedvigs fantastiska team. Vi tror starkt på deras produkt, och är övertygade om att det finns en enorm potential för en försäkringstjänst som är byggd på innovation, kundfokus och transparens. Som alltid inom Axel Johnson har vi ett långsiktigt perspektiv på vår investering och vi ser fram emot att stödja Hedvig då de skalar upp sin verksamhet under de kommande åren, säger D-Ax ordförande Joakim Skarborg i sin kommentar.
Även Cherry Ventures, som redan är delägare, har gått in med ytterligare kapital genom den nya nyemissionen.
Förra året omsatte bolaget 0,1 miljoner kronor och gick back 18,3 miljoner kronor.
I en första investeringsrunda under förra året fick Hedvig in drygt 30 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Sophia Bendz, Sven Hagströmers bolag Creades, Nicklas Storåkers, Karl-Johan Persson och Victor Jacobsson.
Hedvig fungerar i dag formellt som en försäkringsförmedlare med HDI Global Specialty som försäkringsgivare.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av Hedvigs årsredovisning för år 2018.