Allt fler skador med mopedbilar
Skadorna med mopedbilar har ökat kraftigt de senaste åren, och trenden för 2019 pekar på fortsatt många skador i år. Det visar en genomgång av skadestatistik som If har gjort.
Antalet mopedbilar på vägarna fortsatt öka. Enligt Moped- och motorcykelbranschens Riksförbund har 1 380 mopedbilar registrerats mellan januari och augusti i år. Det är en ökning om 78 procent jämfört med de 777 nya mopedbilar som registrerades under samma period 2018.
Enligt Ifs statistik ökade vagn- och personskadorna kraftigt under fjolåret. De fortsätter att öka öven i år, men inte i samma höga takt. Antalet personskador ligger hittills på samma nivå som i fjol.
– Vi har sett kraftiga ökningar de tre senaste åren, så det är förstås positivt att den trenden åtminstone inte verkar fortsätta i samma takt, säger Johan Granholm, motorexpert på If.
Men risken med mopedbilarna är fortfarande uppenbara, fortsätter han:
– Det rör sig fortfarande om många olyckor, och en hög andel som resulterar i allvarliga skador. Då en mopedbil endast får väga 425 kilo tvingas fabrikanterna prioritera bort många viktiga säkerhetssystem som finns i vanliga personbilar, vilket innebär att en kollision lätt kan få katastrofala följder, säger Johan Granholm.
Tabellen ovan visar skadorna sedan 2016, tidigare låg mopedbil och EU-moped i samma fordonsklass i Ifs system.
Fram till den sista juli i år var antalet vagnskador 93 och personskador 59, vilket ska jämföras med 85 vagnskador och 60 personskador under samma period förra året.